سه شنبه 29 اسفند 1402

موج برنا  به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه ، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در نشست نوبت دوم هفتمین اجلاسیه خبرگان رهبری در دور پنجم گفت: بودجه بندی معیوب یکی از زمینه‌های ایجاد فساد است و  مسئله یارانه‌های پنهان اگر اصلاح نشود، فاصله فقیر و غنی روز به روز بیشتر می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ریشه‌های ایجاد فساد، یکی از این ریشه‌ها را نبود شفافیت دانست و گفت: دفاع حزبی و قبیلگی از دوستان و همفکران، یکی دیگر از عوامل ایجاد فساد است.

رئیسی افزود: وقتی دوره مدیریتی یک عده تمام می‌شود، مدیران بعدی می‌آیند و همه چیز را گردن مدیران قبلی می‌اندازند در حالی که اگر روابط، سالم باشد، نباید شاهد چنین رفتارهایی باشیم.

غفلت از جریان انقلاب و انقلابی عمل نکردن، از عوامل دیگری بود که رئیس دستگاه قضا، آن را از زمینه‌های ایجاد فساد دانست و نگاه به دست خارجی‌ها برای حل مشکلات کشور را نیز مورد انتقاد قرار داد و گفت: اگر نظام یارانه‌ و مالیات اصلاح شود، اگر نگوییم همه مشکلات، امّا بخش قابل توجهی از نگرانی‌های بودجه‌ای حل می‌شود؛ فقط کافی است با نگاه انقلابی و با قدرت وارد شد.

رئیس دستگاه قضا افزود: در حالی که رئیس جمهور ما در آمریکا حضور دارد، سه کشور اروپایی علیه ایران بیانیه صادر می‌کنند؛ یعنی در حالی که رئیس‌جمهور ما دارد به "مکرون" دست می‌دهد، فرانسه به‌همراه دو کشور دیگر علیه ما بیانیه صادر می‌کنند.

اروپایی ها حرمت ملت ایران را شکستند

به اعتقاد رئیس قوه قضاییه، اروپایی‌ها با بیانیه خود، حرمت رییس جمهور و ملّت ایران را شکستند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه هیچ کدام از مشکلات کشور، حل ناشدنی نیست، تاکید کرد: هرچه جلوتر می‌رویم، بیشتر معتقد می‌شویم که مشکلات، قابل حل است.

مبارزه قاطع با فساد در درون قوه قضاییه

وی مبارزه قاطع با فساد را دستور کار اصلی قوه قضائیه برشمرد و گفت: در مبارزه با فساد، هیچ خط قرمزی نداریم، در خود قوه قضائیه با مواردی مواجه و متوجه شدیم رشوه‌هایی اخذ شده است که بهت آور است؛ از آپارتمان‌های 600 متری گرفته تا ویلاهای چهار هزار متری در شمال که در نوع خود کم نظیر است. البته متهمان بازداشت و اموال نامشروع آنها ضبط شده است.

نظام وکالت نیازمند ساماندهی است

رئیس دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره مشکلات نظام وکالت گفت: این نظام، ریشه در فقه و قانون ما دارد و در کشف حقیقت به قاضی کمک می‌کند، اما نیاز به ساماندهی دارد.

وی، شفاف شدن و واقعی شدن تعرفه‌های وکالت را امری ضروری دانست و گفت: مردم باید بدانند که چقدر باید به یک وکیل بپردازند.

آمر به معروف مستحق تشویق است

ایجاد بستر برای گزارشگری فساد، یکی از برنامه‌هایی بود که رئیس دستگاه قضا، آن را ضروری دانست و گفت: هرکاری که به مردم واگذار شد، درست شد.

وی با بیان اینکه گزارشگر فساد باید تشویق شود، تصریح کرد: اگر کارمندی، رئیس خود را امر به معروف و نهی از منکر کرد، نباید مواخذه شود، بلکه مستحق تشویق است.

حمایت از تولیدکنندگان در سازمان بازرسی

رییسی از توسعه نظام جامع فناوری اطلاعات و ایجاد سامانه‌هایی که مانع انجام فساد شود، به عنوان یکی دیگر از اقدامات دستگاه قضا یاد کرد و گفت: حمایت از تولیدکنندگان یکی دیگر از برنامه‌های ضروری است و ما در سازمان بازرسی، دفتری را برای حمایت از تولیدکننده‌ها و رسیدگی به مشکلات آن‌ها ایجاد کرده‌ایم.

مراکز دولتی در موضوع حجاب پیشقدم باشند

وی با اشاره به دغدغه خبرگان رهبری نسبت به وضعیت حجاب در جامعه گفت: در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم این را گفتم که اگر دستگاه‌های دولتی تصمیم بگیرند که وضعیت حجاب، سامان گیرد، حتماً شاهد تغییرات محسوسی خواهیم بود، چرا که در بحث رعایت عفاف و حجاب مراکز دولتی باید پیشقدم باشند، بنابراین نیازی هم به بگیر و ببند نیست.

وی، ایجاد مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی در تهران و شهرستان‌ها را یکی از اقدامات دوره جدید قوّه قضائیه دانست.

اجازه تخلفات در انتخابات را به کسی نمی دهیم

 رئیسی، به ایجاد ستاد رسیدگی به تخلفات انتخاباتی با همکاری شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای در فصل انتخابات، تخلّفاتی را مرتکب شوند و بعد هم انتخابات برگزار شود و کسی رسیدگی نکند.

رئیس قوه قضائیه در جمع‌بندی بحث خود گفت: همه نهادهای مطّلع می‌گویند فضایی که در کشور در حال شکل‌گیری است، فضایی است که افراد فاسد، احساس امنیت نمی‌کنند، و ما همین را می‌خواهیم. این فضا باید تشدید شود تا افراد فاسد نتوانند در دستگاه‌ها، لانه کنند.

https://www.instagram.com/mojeborna_news

 

/

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna