سه شنبه 29 اسفند 1402

دومین نشست تخصصی سلامت بانوان با موضوع اهدای خون بانوان یاس با حضور مدیر پزشکی اداره کل انتقال خون گیلان ،فاطمه شیرزاد سخنگو و رییس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهر شورا اسلامی  ، مشاورین و پرسنل شهرداری و ادارات شهر رشت روز چهارشنبه ۱۹ تیر در تالار گفتگوی شهرداری رشت برگزار شد .


موج برنا - این نشست در ادامه پویش اهدای خون بانوان یاس با حضور دکتر گیتی ایزدی پور مدیر پزشکی و رئیس برنامه ریزی،حفظ و جذب اهداکنندگان خون اداره کل انتقال خون گیلان برگزار شد و مشاورین بانوان ادارات و کارکنان شهرداری رشت با فرآیند اهدای خون آشنا شدند تا بعنوان بانوان یاس سفیران انتقال خون در بین خانواده و جامعه در راستای فرهنگ سازی اهدای خون ، انتقال خون گیلان را یاری نمایند .
دکتر گیتی ایزدی پور مدیر پزشکی اداره کل انتقال خون افزود: اول نگرش باید تغییر پیدا کند و بعد در رفتار تغییر ایجاد شود ، بدون تردید باید نگاهها را بسوی اهدای خون و پلاکت جلب و با فرآیند اهدا آشنا نماییم.
دکتر گیتی ایزدی پور خاطرنشان شد:هدف از برگزاری چنین نشستهایی در گام اول فرهنگ سازی اهدای خون در بین بانوان است که در هر خانواده ای بهترین الگوی برای اهالی خانه،خصوصا فرزندان می باشد، است.

 


وی درادامه گفت:با توجه به اینکه حدود ۴ درصد از اهداکنندگان خون استان درسال ۹۷ را بانوان تشکیل می دهند با برگزاری چنین نشستهایی بانوان را با فرآیند اهدای خون بیشتر آشنا خواهیم کرد تا ضمن آگاهی در خصوص اهمیت اهدای خون بتوانیم این مهم اطلاع رسانی شود که در چه شرایطی می توانند خون اهدا کنند .
مدیر پزشکی انتقال خون گیلان به اهمیت پلاکت و اهدای آن اشاره کرد و افزود:فرآیند اهدای خون و پلاکت فرزیس،سلولهای بنیادی که انقلاب جدید در درمان سرطان خون است وجایگاه ویژه بانوان جهت فرهنگ سازی و ترویج و تشویق اهدای پلاکت بسیار مهم باشد و بانگاه مادرانه خود در این مقوله مهم سهیم باشند.

درادامه نشست دکتر ایزدی پور درخصوص اهدای پلاکت واهدای خون به سوالات حاضرین پاسخ دادند.

پلاکت فرزیس:اهدای پلاکت فرزیس مستقیما ازیک اهداکننده دریافت می شود و مستقیما جان یک بیمار را نجات می دهد .
اهدای خون که اهداکننده حداقل یک ربع زمان صرف می کند می تواند جان ۴ نفر رانجات دهد واز خون اهداکننده فرآورده های چون پلاکت ، گلبول قرمزموردنیاز بیماران نیز استخراج می شود .
در خصوص سلامت خونهای اهدایی افزود:علاوه بر سوالات و معاینات پزشکی پزشک انتقال خون ازاهداکننده و تایید سلامت وی بر روی خونهای اهدایی آزمایشات مختلفی انجام می شود وپس از فراورده سازی دراختیار واحد پخش خون انتقال خون جهت ارسال به بیمارستانها قرار می گیرد.

مدیر پزشکی اداره کل انتقال خون‌گیلان در راستای موضوع جلسه با تاکید بر سلامت بانوان، این قشر از جامعه را به اهدای خون تشویق و ترغیب کرد.

 
 
 

مشاور امور بانوان شهرداری رشت نیز دومین ‌نشست تخصصی سلامت بانوان با موضوع اهدای خون بانوی یاس را یکی از برنامه های پیش بینی شده برای بانوان در دهه کرامت عنوان کرد.

کبری مرادی گفت: هدف از این نشست، ارتقای سطح علمی و آگاهی بانوان در خصوص توجه به سلامت خود است.‌

وی افزود: با توجه به مشغله های اداری و کاری بانوان در جامعه امروز و افزایش فشارهای روحی، روانی و اقتصادی، توجه به سلامت بانوان از طریق این گونه نشست ها ضروری به نظر می رسد.

مشاور امور بانوان شهرداری رشت تاکید کرد: نیاز است که بانوان با حضور در این نشست ها که با هدف توانمند سازی بانوان شکل گرفته؛ گام مؤثری را برای سلامت خود بردارند.

 

 










 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna