سه شنبه 29 اسفند 1402

 

طرح نو اولین پیک نیک خانوادگی کشوربا 12 برنامه

و با هدف امید و نشاط و تحکیم بنیان خانواده برگزار کرد .

 

گروه فرهنگی هنری طرح نو اولین پیک نیک خانوادگی کشور را با

12 برنامه و با هدف امید و نشاط و تحکیم بنیان خانواده برگزار کرد .

 

 

 

سرویس اجتماعی موج برنا – سازمانها و نهادهای بسیاری از یک حرکت مردمی آغاز شدند ، شکل گرفته و توانستند مسیری روشن برای مردم باشند و با گامهای موثر یک اتفاق بزرگ را رقم بزنند و این از شناخت #سلایق_مردم و #با_مردم و #برای_مردم بودن آغاز می شود .

گروه فرهنگی هنری #طرح_نو یک اتفاق بزرگ را رقم زد ، طرح اولین #پیک_نیک_خانوادگی_کشور شاید به گمان بسیاری امری بعید به نظر می رسید ، اما این طرح در دومین ماه #بهار و ششمین روز از #اردیبهشت شکل گرفت و استقبال خارق العاده ای از این همایش بعمل آمد ، همایشی که با 12 برنامه متنوع ، منظم و البته جذاب برگزار شد .

در اولین #پیک_نیک_خانوادگی_کشور چه گذشت ؟

گروه فرهنگی ، هنری #طرح_نو با چند هدف طرح را برگزار کرد : #شادی_نشاط ، #امید_نشاط ، #تحکیم_بنیان_خانواده ، حضور در #فعالیتهای_اجتماعی

* از در ورودی اولین گام #فرهنگ_سازی شکل گرفت ، واحد سیار #انتقال_خون_استان_گیلان با مشارکت #انتقال_خون_بندرانزلی حضور یافتند .

* از بدو ورود به باغ خانواده ها با فاصله کم و در محیطی بسیار صمیمی در کنار هم بودند .

* مسابقه ماهیگیری در کنار استخر شروع شد و اعضای خانواده اگر هم قلاب نداشتند اما در کنار هم مشغول بودند .

* مسابقه نقاشی کودکان با حال و هوایی شاد و البته با ذوق کودکانه انجام می شد .

* غرفه های مستقر با یک گروه ساخت مجسمه ها با مواد اولیه بازیافتی آغاز شد ، از چوب های ضایعاتی که آب با خود به ساحل می آورد و قطعات و لوازم و ابزار دورریختی که جذاب و در عین حال توجه به محیط زیست بوده است .

* غرفه گل و گیاه هم جلوه دیگری از این فعالیت اجتماعی  ، خانوادگی و فرهنگی بود .

* غرفه #هلال_احمر هم جلوه دیگری از این لطف فعالیت اجتماعی بود ، بدون شک یادآوری هموطنان سیل زده در شرایط شادی هم بی نظیر و قابل تقدیر است .

* غرفه غذاها ونان محلی ، برگی دیگری از این دفتر بود .   

ایمان سهیلی کارشناس میراث فرهنگی و دبیر اجرایی بازیهای بومی محلی استان گیلان :

برای ایجاد لحظات شاد و خاطره انگیز برای گیلانیان پیشگام هستیم . گیلانیان هم هنردوست و هم هنرمند هستند و ارتباط برقرار کردن با آنها آسانتر است .

حدود ساعت 11 صبح بود که تیم بازیهای بومی ، محلی استان گیلان پس از مصاحبه ای زنده که #صادق_صیاد با #ایمان_سهیلی انجام دادند و معرفی برنامه های این تیم عملا دختران و پسران کار خود را آغاز کردند .

ایمان سهیلی کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان به هدف زنده نگاه داشتن بازیها وآیین های ملی ، سنتی اشاره کرد و گفت : لی لی ، هفت سنگ ،      قیش بازی و بسیاری از این بازیها به غیر از جذابیت وهیجان می تواند بازیهای گروهی را در مراسم و جشنواره ها زنده نگاه دارد .

بازیهای بومی ملی و حضور خانواده ها در این بازیها

بازیهای بومی ، محلی با شکل گیری تیم بومی ، محلی با لباسهای محلی ، گیلانی شان آغاز شد و از #آتنا کوچولو ، خردسال ترین عضو گروه تا قدیمی هایی که در جشنواره ملی گرمسار عنوان قهرمانی را کسب کرده بودند شکل گرفت و رفته رفته از بچه ها و رفته رفته خانواده ها در این بازیها شرکت کردند و اصطلاحا رفته رفته یخها که آب شده #هیجان و #شادی و #بازی در باغ شکل گرفت .

12 ظهر مسابقات پایان یافت وسحرخیز باش تا کامروا باشی معنی پیدا کرد ، سحرخیزان بیشتر ماهی گرفتند .

12 ظهر بود که تقریبا مسابقات تمام شد ، از #نقاشی_کودکان ، #آشپزی_بانوان_غذای_محلی #ماهیگیری و این پایان مسابقه تقارنی جذاب داشت گویی همه چیز با برنامه پیش می رود . فعالان #محیط_زیست #رشت و #بندرانزلی که حالا شده بودند شهر بزرگ #گیلان پس از جمع آوری #زباله کانالهای اطراف به محل باغ رسیدند .

#سرزمین_ایده_آل_ما تلنبار زباله های ما را جمع کردند تا فردا روز #بارانی ما دچار #سیلاب و #آبگرفتگی نشویم .

پاکسازی بخشی از تالاب با همکاری سمن های رشت و انزلی

 یکی دیگر از برنامه های برگزار شده در روز جمعه که به پیک نیک خانوادگی ختم شد، پاکسازی بخشی از مسیر تالابی جاده کنارگذر انزلی بود که موسسه مردم نهاد سرزمین ایده آل ما با مشارکت موسسه مردم نهاد موج شکن انزلی و به دعوت گروه دوچرخه سواران سبزاندیش بندرانزلی برگزار کرد.

مدیرعامل موسسه سرزمین ایده آل ما در این مراسم اظهار کرد: هدف از حضور سمن های رشت و انزلی در کنار هم برای پاکسازی مسیر تالابی جاده کنارگذر انزلی این بود که بگوییم فعالان اجتماعی شهرهای رشت و انزلی در راستای حفظ محیط زیست و پاکسازی طبیعت از شر بخشی از آلودگی ها ، هم قدم هستند.

پیمان بازدیدی با اشاره به عدم توجه و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم تالاب ها و بستر رودخانه ها افزود: در تمام دنیا تلاش می شود که تالاب ها را حفظ کنند چرا که بر اساس نظر کارشناسان ارزش یک متر مربع تالاب برابر با یک هکتار جنگل است .

وی با انتقاد از آغازعملیات اجرایی پروژه سد لاسک در شهرستان شفت تاکید کرد: یقینا ما باید پاسخگوی سوالات بسیاری از سوی نسل های آینده باشیم و فرزندانمان در آینده سوالات بسیاری از ما خواهند پرسید و باید بگویم سازمان های مردم نهاد گیلان با اجرایی شدن سد لاسک به دلیل نداشتن همبستگی لازم، شکست خوردند.

بازدیدی تصریح کرد: تا زمانی که همدلی ها وجود نداشته باشد باید شاهد دست درازی به طبیعت باشیم و بگویم با تلاش چند نفر نمی توان از تالاب ، منابع طبیعی و مواهب الهی محافظت کرد و همگان باید دست در دست هم از طبیعت محافظت کنیم .

بازدید حیدری آزاد فرماندار بندرانزلی از #اولین_پیک_نیک_خانوادگی_کشور

حوالی ظهر قهرمانی ریاست اداره ورزش و جوانان ، مسئولان هیئت های بازیهای بومی محلی رشت ، بندرانزلی و استان گیلان به محل همایش آمدند و ضمن بازدید از این همایش در برگزاری آن مشارکت کردند .

حیدری آزاد فرماندار بندرانزلی که از ابتدا در برگزاری این همایش و مقدمات آن نقش موثری داشته است در اولین بخش بازدید خود قبل از ظهر به همایش رفتند و از چگونگی حضور مردم و برنامه های برگزار شده بازدید کردند .

 فضای شاد باغ #اولین_پیک_نیک_خانوادگی_کشور با موزیکهای شاد

ناهار در نسیم ملایم باغ و در کنار موسیقی های ایرانی و خانواده ها در کنار هم و البته به دور از #فضای_مجازی برگزار شد و هدف شادی خانوادگی و #امید_و_نشاط بود که داشت محقق می شد .

پس از ساعت 15 مرحله دوم برنامه آغاز شد .  برنامه های عصرگاهی هم متنوع بود و هم پرهیجان و اجازه نمی داد خستگی غلبه کند و خانواده ه آن فضای شاد را ترک کنند . ایمان سهیلی با گروهش همچنان حاضربودند ، اما در انتظار یک شروع دوباره بودند .

برنامه های عصرگاهی با رسول حقدوست ، هنرهای رزمی و بازیهای بومی محلی اوج دوباره گرفت .

از حدود ساعت 15 مرحله دوم برنامه ها با آمدن #رسول_حقدوست مجری #شبکه_باران شکل تازه و دوباره ای به خود گرفت .

*برنامه های عصرگاهی با تنوع بیشتری ادامه یافت .

شکستن اجسام سخت توسط رزمی کاران بندرانزلی

یکی از برنامه هایی که مورد توجه قرار گرفت #هنرمندان_هنرهای_رزمی_بندرانزلی بود . در این برنامه استاد #رضا_مولایی ، استاد #یادگاری ، استاد #اسدی ضمن اجرای حرکات نمایش #هنرهای_رزمی  و #شکستن_اجسام_سخت با تشویقای گرم مردم همراه شدند . برنامه ای که با هماهنگی در اجرای #سینا_قلی پور همراه بود .  

گروه خودش و لافند بازی با تمام هیجان یکی دیگر از بخشهای #اولین_پیک_نیک_خانوادگی_کشور در #بندرانزلی

در بخش عصرگاهی #اولین_پیک_نیک_خانوادگی_کشور در #بندرانزلی یک بخش دیگر هم مورد توجه قرار گرفت و شاید گروهی تنها برای دیدن این بخش در این همایش حضور یافتند . گروه #خودش هم با اجرای نمایش سنتی و پرسابقه #لافند_بازی حاضر شدند . نمایش های ترکیبی ، یک نفره و گروهی و درگیر کردن مردم حال مردم را خوب کرد و هیجان را از نزدیک تجربه کردند .

 #اولین_پیک_نیک_خانوادگی_کشور در #بندرانزلی چندین بخش داشت و جشن عروسی هم برگزار شد و مراسم #عروس_بران

در تمام پروسه های جشن و شادی ، موزیک و هل کشیدن ایرانیان نمی شود عروسی نباشد . به نگاه بسیاری در تمام سریالها و فیلمهای ایرانی ختم به عروسی می شود و انتظار می رفت یک اتفاق خوب از نوع عروسی بیفتد . کم لطفی است اگر نگاه منصفانه ای نداشته باشیم ، عروسی بود ، اما چه عروسی که جذاب و دیدنی بود .

به عقب تر بازمی گردیم ، آیین #عروس_بران در ایران بسیار پررمز و راز و البته اشک و لبخند داشته است و در #گیلان خودمان شاید 3 تا 7 روز طول می کشید و مدتی است این روایت دوباره در گیلان توسط این گروه آغاز شده است .

علیزاده مدیر این گروه بوده و برنامه #عروس_بران توسط هیئت ورزش روستایی و بومی محلی شهرستان رشت و کمیته آیینی به نحوه شایسته ای برگزار شد . شاید لطف ماجرا این بود که داماد طرفین و عروس طرفین جدا سازی نشد و همه در یک بزم گروهی شرکت کردند و نگاه بی نظیر مردم به آیین بوده و البته موسیقی گوش نواز اما پر ابهت سازهای بومی گیلانی که خودنمایی می کرد .

حمایت از هنرمندان کوچک ، آینده سازان هنر گیلان و  ایران

یکی از موهبتهای این همایش ثبت حضور خانواده ها در کنار هم بود . همه اعضای خانواده در یک محل در کنار هم به رقابت پرداختند و این رقابت هیجان داشت و مهربانی و البته در کنار رقابت تعامل و یاری و لبخند را تجربه کرد .

در این همایش هنرمندان کوچک و جوان هم به اجرا هنرهای خود پرداختند که با استقبال خوب خانواده ها همراه شد .

حضور هنرمند محبوب انزلی چی ، گیلانی #رضا_نظری

رضا نظری هم جز میهمانان بود ، میهمانی که خودش میزبان بود و آمده بود تا با دعوت #طرح_نو یی ها با همشهریانش همراه باشد .رضا نظری با استقبال خوب مردم همراه شد . رضا نظری در آخرین کار تصویری خود #این_چند_پدر_دو هنوز در اذهان است و #طرح_نو یی ها این فرصت را فراهم کردند تا این دیدار در این فضای شاد تازه شود .

حضور سخنگوی شورای شهر بندرانزلی ، برف چالان در  #اولین_پیک_نیک_خانوادگی_کشور در #بندرانزلی

در کنار حضور بسیاری از مردم و مهندس قهرمانی ریاست اداره ورزش و جوانان بندرانزلی ، رؤسای هیئتهای ورزشی بندرانزلی و استان ، برف چالان سخنگوی شورای شهربندرانزلی پیش از ظهر در این همایش حضور یافت و در کنار مردم در این همایش شرکت کرد.

اسماعیل حیدری آزاد فرماندار شهرستان بندرانزلی :

بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت تدبیر و امید ،افزایش شور و نشاط اجتماعی همواره در دستور کار قرار دارد

حضور اسماعیل حیدری آزاد فرماندار بندرانزلی از شروع تا پایان ، از مردم برای مردم

هر طرح مردمی زمانی شکل می گیرد که از یک سو از حمایت مردمی برخوردار باشد و از سوی دیگر حمایت مسئولان را داشته باشد . در بسیاری موارد یک مسئول از یک طرح حمایت می کند ، اما در حضور پیش قدم نیست .

اسماعیل حیدری آزاد فرمانداری است که  تمام مشخصه های یک مدیر مردمی با حضوری پورشور در کنار مردم قرار دارد . مهندس اسماعیل حیدری آزاد سه شنبه ها را برای حضور مردمی قرار داده است و استثنایی در کار نیست و به راحتی می توان با فرماندار ملاقات کرد .

صادق صیاد مدیر گروه فرهنگی ، هنری طرح نو هم از گروه فعالان اجتماعی و در واقع شهروندی است که از نوع نگرش فرماندار با رضایت سخن می گوید و این حضور را لطف خداوند می داند و موهبتی که باید در طول حضور ایشان برای توسعه این شهر ساحلی استفاده کرد .   

فرماندار شهرستان بندرانزلی  در این همایش ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری اولین پیک نیک خانوادگی گفت: بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست های دولت تدبیر و امید ، افزایش شور و نشاط اجتماعی همواره در دستور کار قرار دارد.

اسماعیل حیدری آزاد با بیان اینکه ستاد ساماندهی جوانان بندرانزلی برنامه های مختلفی برای افزایش نشاط اجتماعی در این شهر ساحلی خواهد داشت افزود: باید همواره شرایطی فراهم شود تا با ایجاد و استفاده از تفرجگاه ها و فراهم سازی شرایط لازم و قانونی برای نشاط و شادابی ، مردم از مواهب الهی با کمترین هزینه و امکانات بیشترین بهره را ببرند.

وی تاکید کرد: درب اتاق فرماندار به روی همگان باز است و دست هر شخص یا گروهی را که بتواند با ارائه ایده ها و پیشنهادات مختلف و با رعایت موازین و مقررات ، شور و نشاطی در این شهر ساحلی به وجود آورد را به گرمی فشرده و استقبال می کنیم.

حیدری آزاد تاکید کرد: هیچ کس مخالف شادی مردم نیست اما باید در کنار استفاده از طبیعت و شادی و نشاط اجتماعی، قانون نیز رعایت شود تا همگان در سایه رعایت قانون و تامین امنیت از این دست از برنامه ها لذت ببرند.

فرماندار شهرستان انزلی با تاکید بر لزوم افزایش زمینه های تحکیم بنیان خانواده خاطر نشان کرد: حضور پرشور و نشاط مردم انزلی در این پیک نیک خانوادگی بیانگر آن است که مردم همواره به اینگونه تفریحات سالم نیاز دارند و معتقدم باید کار را به خود مردم واگذار کرد.

حیدری آزاد با تشکر از همکاری و حضور نیروهای انتظامی، هلال احمر، پلیس راهور، اداره ورزش و جوانان شهرستان انزلی و سایر دستگاه های خدمات رسان گفت: اتاق فکر و اندیشه فرمانداری را در قالب کارگروه هایی با استفاده از جوانان ایجاد می کنیم تا جوانان این شهر ساحلی با ارائه طرح ها و پیشنهادات و ایده های خود در توسعه همه جانبه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بندرانزلی نقشی ایفا کرده و در ایجاد نشاط و شادابی برای مردم نجیب بندرانزلی تلاش مضاعفی داشته باشند.

اسماعیل حیدری آزاد فرمانداری است که  تمام مشخصه های یک مدیر مردمی با حضوری پورشور در کنار مردم قرار دارد . مهندس اسماعیل حیدری آزاد سه شنبه ها را برای حضور مردمی قرار داده است و استثنایی در کار نیست و به راحتی می توان با فرماندار ملاقات کرد .

تحکیم بنیان خانواده در کنار شور و نشاط اجتماعی مهمترین هدف گروه طرح نو

صادق صیاد مدیر گروه فرهنگی ، هنری طرح نو هم از گروه فعالان اجتماعی و در واقع شهروندی است که از نوع نگرش فرماندار با رضایت سخن می گوید و این حضور را لطف خداوند می داند و موهبتی که باید در طول حضور ایشان برای توسعه این شهر ساحلی استفاده کرد .   

صادق صیاد به علاقه و توجه و اعتماد مردم بندرانزلی اشاره کرد و افزود : در ابتدا توجیه طرح بازخوردهای متفاوتی برداشت می شد ، اما یک اتفاق نظر وجود داشت که مردم در سنوات گذشته همراهیشان را با ما ثابت کردند و همه گروه به حضور پورشور مردم اطمینان داشتیم .

وی به حضور بیش از 100 همکار خود در برگزاری این طرح اشاره کرد و گفت :این تعداد غیر از عزیزان محیط زیست است که در پاکسازی این محیط همراه ما بودند . بسیاری از جوانان به صورت داوطلب همراهیشان را داشتیم و ما را در برگزاری هرچه بهتر این مراسم یاری دادند .

صادق صیاد به همدلی ها و نشاط در این همایش اشاره کرد و گفت : این مراسم درسهای بسیاری هم داشت ، مسلما زندگی گروهی حتی برای 10 ساعت می تواند دست خوش ماجرا باشد ، اما با شهامت می گویم فقط محبت ، همدلی ، نشاط و همراهی بوده است .

وی به درس بزرگ این همایش اشاره کرد و افزود : در بسیاری از بخشها کار مشترکی انجام شد ، در بخش محیط زیست و کارهای نمایشی از رشت همراهمان بودند و به غیر از این میهمانانی بودند که از رشت و خمام آمده بودند .

 گروه فرهنگی و هنری طرح نو در سال گذشته بانی مراسم های مختلفی چون دیدار با سالمندان و کمک به دانش آموزان بی بضاعت و یاری رساندن به کودکان نیازمندان در شب عید بود و نظر سنجی ها نشان می دهد این گروه مردمی توانسته کارنامه خوبی از عملکرد خود در بین مردم برجای بگذارد.

صادق صیاد با بیان اینکه پیک نیک خانوادگی بدون کوچکترین حاشیه و اتفاقی برگزار شد، افزود: پیک نیک خانوادگی آن هم در این اندازه و وسعت برای نخستین بار در کشور برگزار شده و آنچه که مسلم است رضایت مردم از برگزاری این مراسم و شور و نشاطی که در خانواده های حاضر در این پیک نیک مشاهده می شود و بیانگر موفقیت این طرح و رضایت همگان است.

وی با اظهار تشکر از نیروی انتظامی و اداره ورزش و جوانان و همه کسانی که نقشی در اجرای این مراسم داشتند ادامه داد: برگزاری تفریحات سالم همچون مسابقه ماهیگیری و نقاشی ، انجام بازی های بومی و محلی همچون قیش بازی و داژبال، نمایش آداب و رسوم مردم گیلان زمین با برگزاری آیین های سنتی همچون عروس بران و عروس گولی، اجرای ورزش های بومی و محلی همچون لافند بازی و طناب کشی و همچنین اجرای نمایشی هنرهای رزمی در کنار برپایی غرفه هایی برای عرضه مستقیم صنایع دستی، نان و غذای محلی در کنار حضور هنرمندان مطرح استان و بندرانزلی از جمله برنامه هایی بود که در این پیک نیک خانوادگی از 9 صبح تا 9 شب برگزار شد.

وی همچنین گفت: گروه طرح نو در این پیک نیک خانوادگی برای تقسیم شادی مردم با خانوده های سیل زده سایر استان های کشور، برای جمع آوری کمک به هموطنان سیل زده غرفه ای را نیز به جمعیت هلال احمر اختصاص داد تا مردم علاوه بر گذراندن اوقات خوش در کنار خانواده های خود با کمک به هموطنان سیل زده علاوه بر ابراز همدردی با این عزیزان، گرهی هرچند کوچک از مشکلات شان را نیز باز کنند.

پس از پایان مراسم چیزی که نگاهها را خیره کرد زباله های جمع آوری شده بود که درون کیسه های زباله مهیا و آماده حمل بود .  







#طرح_نو #پیک_نیک_خانوادگی #توریست #رضا_نظری #گیلان #فرمانداری_بندرانزلی #بازیهای_سنتی_گیلان #بومی_محلی_گیلان #فرهنگی #بندرانزلی #محیط_زیست   #جوان #نشاط  #بنیان_خانواده  #خانوداه  #موج_برنا

http://www.mojeborna.ir
https://www.instagram.com/mojeborna_news/

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna