چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

در واپسین روزهای منتهی به انتخابات که هنوز گمانه زنی ها درباره اعضای احتمالی لیست ائتلاف اصولگرایان وجود دارد، به سراغ یکی از گزینه های محتمل حاضر در این لیست رفتیم. مهندس جبار کوچکی نژاد نماینده فعلی شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی و کاندیدای دوره دهم، به سوالات صریح ما، پاسخ های صریحی داد که تصویری از وضعیت سیاسی اصولگرایان گیلان در آستانه انتخابات مجلس ارائه می کند:

شما اوضاع انتخابات مجلس را در کل کشور چگونه می بینید، بالاخره الان دولت دغدغه مند است، ورود کرده است در حوضه انتخابات و از طرف دیگر اصولگراها سعی می کنند وحدت خودشان را حفظ کنند، اصلاح طلب ها مهره های اصلی شان نیامدند اما یک وضعیت نسبی دارند نسبت به اصولگرا ها، آن هم این است که تعدا شرکت کننده های آن ها به شدت پایین تر است و جمع شدن و متحد شدن در آن ها راحت تراست، به طور کلی ترکیب مجلس آینده را چطور پیش بینی می کنید؟ و فضایی که در مجلس بعدی پیش بینی می کنید ورود داشته باشد به کدام سمت و سو است؟

در رابطه با انتخاباتی که در پیش داریم ، هم مجلس خبرگان رهبری و هم انتخاب مجلس شورای اسلامی ، هم دوست داران انقلاب و هم دشمنان نظام هر دو گروه روی این انتخابات خیلی حساس هستند، در فضای جدید سیاسی کشور این انتخابات بسیار مهم است.در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی، به اعتقاد من مجلس شورای نگهبان در درجات اول رد و تایید شاید یک مقدار معادله را بر هم می زند، که از این بابت باید تکلیف خودش را در حوزه انتخابات یکپارچه کند .یعنی یا تایید کل یا رد کل چون این حجم رد و تایید ،۲۰ درصد-۳۰درصد ، جای اما و اگر دارد؟

بله چیزی حدود ۱۵۰۰ نفر تایید گرفته اند…

بله این نشان می دهد که شورای نگهبان هنوز به یک ساختار توانمندی نرسیده است که بتواند خطا ها را تا یکی دو درصد پایین بیاورد ، قانون و عرف این است که که این درصد خطاها بسیار پایین باشد.

به نظر شما فقط خطاست؟ فشار و اینها تاثیری ندارد؟

حالا فشار و همه این چیزها با هم ، جمع بندی کنند و مردم هم انتظار دارند که این خطاها به درصدهای زیر ۱۰ درصد برسد، هرچند حجم کار بالاست اما به هر حال شورا در همین استان ها می توانند دقیق رصد بکنند ، ارزیابی کنند چون گزینه های اصلی ۵ ماه-۶ ماه قبل از انتخابات معلوم هستند و اصلا مشخص شده است چه کسانی دارند می آیند تا شاهد چنین آسیبی در انتخابات نباشیم. اینکه مجلس آینده چه می شود به احتمال من مجلس آینده مجلسی است که بعید می دانم اصولگرایان قدرتمند در مجلس آینده باشند، اصولگرایان استخوان دار ، اصولگرایانی که روی اصول از همه چیز می گذرند ، و می ایستند و به اعتقاد من مصلحت اندیشان در مجلس آینده زیاد هستند. و اصلاح طلبان هم باز مثلا در حد ۴۰-۵۰ تا نماینده در مجلس باشند

منظورتان اصلاح طلب استخوان دار است یا نه؟

تقریبا بله ،بعضی از اصلاح طلبان استخواندار هم رای می آورند، چون صلاحیتشان هم تایید شده است. ولی نگرانی ما از مصلحت اندیشان است چون مصلحت اندیشان همیشه مشکل ساز هستند و در جهت گیری های سیاسی امکان دارد جهت گیری هایی داشته باشند که نگرانی مقام معظم رهبری را گاهی اوقات داشته باشد. در بحث انرژی هسته ای ، همین بحث برجام مصلحت اندیشان عامل همان نامه مقام معظم رهبری شده اند. اگر مصلحت اندیشان مصلحت اندیشی نمی کردند هزینه را خود مجلس پرداخت می کرد.دیگر نیاز به نامه مقام معظم رهبری نبود.

حالا اگر من یک مقدار شفاف تر بخواهم بپرسم ، شما مصلحت اندیشان را مثلا کسانی مثل آقای لاریجانی دسته بندی می کنید؟ که مثلا در بیست دقیقه برجام را در مجلس جمع کردند و تقریبا یک شوک سیاسی بزرگی در کشور ما بود …

به هر حال هر زمانه ای ، مصلحت اندیشان خاص خودش را دارد.شاید بعضی ها در یک مقطعی خیلی تند هستند.اما در یک مقطع دیگری در یک زمان بعدی مصلحت اندیش می شوند. مصلحت اندیشان همیشه وجود دارند. ولی در مجلس هم شاید تعدادشان زیاد باشد و زیادی تعداد مصلحت اندیشان خطرساز است ولی در مجلس نهم مصلحت اندیشان بودند ، طیف هایی مثل همین طیفی که الان شما نام بردید. ولی محل جولانشان نبود ، تقریبا در مجلس کنترل می شد.. ولی نگرانی من این است که مصلحت اندیشان اکثریت را داشته باشند و حوادث خاص خودش را پیش بیاورد.

شما اوضاع و احوال انتخابات را در استان گیلان چگونه می بینید؟ حالا به طور ویژه درخود شهر رشت؟ یک بحثی داریم در بین اصولگرا ها ، بحث ائتلاف ، خب این ائتلاف تا همین امروز اعلام نشده اشت چیزی ، لیستی بیرون نیامده است.آیا مثلا ما مانند تهران شاهد ارائه لیست های جداگانه در این زمینه خواهیم بود؟ یا نه به وحدت و نظر واحد نهایی خواهیم رسید؟

در گیلان جناح اصولگریان یا طیف اصولگرایان جلسات خوبی داشتند و ما دیدیم که به یک جمع بندی رسیدند ، شاید امروز فردا اعلام بکنند و اینکه جهت گیری یا اینکه درصد اصولگرایان در مجلس گیلان چند درصد باشد؟ جای تردید است، به اعتقاد من مصلحت اندیشان گیلان هم رای بالایی می آورند.

شما نبود یک دشمن مشترک به قول خودتان استخوان دار برای این لیست را عامل شکست این لیست نمی دانید یعنی این باعث نمی شود هرکس بیاید ، حالا که رویه جدی ای وجود ندارد من می مانم ، چون این روزها می گویند که هرکسی که در لیست نباشد به نفع لیست انصراف بدهد ، خب خیلی ها هستند افرادی که رای چندانی هم نداشته باشند این ها می آیند شانس خودشان را امتحان می کنند ، می گویند مثلا شاید آقای ایکس یک نفر مجلس می رود دو تاصندلی دیگر مانده است ، سر آن دو تا صندلی مبارزه کنیم.این باعث نمی شود که این وحدت باعث شود که از آن طرف اصلاح طلب های درجه دو و درجه سه فرصت رقابت جدی پیدا کنند با اصولگرایان ، یا همه چیز به دور دوم انتخابات حواله داده می شود؟

در انتخابات شهر رشت تکلیف دو کرسی در دور اول مشخص می شود و سرنوشت کرسی دیگر به مرحله دوم سپرده می شود البته این آمار و اطلاعات از نظر سنجی های است که تا امروز انجام شده است و وقتی که تکلیف تایید و رد صلاحیت ها مشخص شود جهت گیری اصلاح طلب ها به چه شکلی می شود نمی دانم ، ولی منتها اصلاح طلب های استخوان دار هم تمایلی ندارند از این گونه آدم ها حمایت کنند ، هیچ سودی برایشان ندارد ، شاید بیایند بگویند بهتر است به اصولگراها رای می دهیم تا برخی اصلح طلب های دوزیست است چون معتقدند افراد دوزیست متناسب با شرایط تصمیم می گیرند و هر روز چیزی می گویند.

حالا سوالی هم که مطرح است تقریبا با کنش های بسیار شدیدی بین شما و یکی از نماینده های شهر رشت وجود داشت و حالا تقریبا می بینیم که آتش توپخانه هایتان در قسمت های رسانه ای خیلی پر شد، هر چند که به کنایه می گفتند ولی خب همه می فهمیدند ، متوجه بودند که سمت و سوی خطاب ها به سمت چه کسی است.شما این اوضاع را چطور پیش بینی می کنید؟ یعنی مردم الان بخواهند انتخاب کنند که آقا اگر جفت این نماینده ها انتخاب شوند ، دوباره چهارسال دیگر این درگیری ادامه پیدا خواهد کرد یا اینکه باید این دو نماینده در انتخابات زور آزمایی کنند ، چون هر دو نفر هم اینطور که مشاهده می شود شانس بالایی برای رای آوردن دارند.و اصل این دعوا بر سر چیست ؟ وادامه پیدا کردنش امکان دارد یک فضای چهار ساله دیگر را به همراه داشته باشد؟

خب ببینید این اختلافات در همه بخش ها وجود دارد ، از جمله نمایندگان ولی در بحث های کلی هیچ تناقضی ، هیچ جدالی وجود ندارد مگر اینکه در بحث های جزئی بیشتر این اختلافات خودشان بروز می کنند. و آن فردی که به اعتقاد من بیشتر تشدید می کند این اختلافات را با هر کدام از اصولگرایان دیگر که با هم کرسی نمایندگی داشته باشند همین جدال و بحث ها را خواهد داشت و البته خب ایشان با توجه به آسیب های جدی که دیده است معتقدیم که عاقبت خوبی ندارد. ایشان تغییر رویه داده است و خیلی دارد خودش را هماهنگ می کند در بحث های تخریب دست بردارد و سوژه هم ندارد ، این طرف و آن طرف می زند ، البته اهداف سیاسی خاصی هم ندارد و مدام در رفتار سیاسی خودش تغییر روش می دهد و دچار یک تناقص شدید شده است. و بخاطر همین معتقد به این هستم که آینده اش مبهم است.

خودتان توصیه تان به اصولگرایان استان گیلان در این انتخابات چه چیزی است؟

بار ها گفتم به دوستان ، سریع به ائتلاف برسند، ائتلاف تقریبا پانزده تا بیست هزار تا رای در شهر رشت دارد که بیست هزار تا رای با هم تعیین کننده است و می تواند معادلات انتخابات را برهم بزند. البته تا الان دیر شده است ولی معتقدم که با قاطعیت تصمیم بگیرند و روی تصمیم خودشان بمانند ، نگران نباشند ، دقت هم بکنند یعنی رفتار های سیاسی افرادی که دارند به ائتلاف میآورند دقت کنند و سریع به نتیجه برسانند.

شما بزرگترین رقیب را در انتخابات برای بحث اصولگرایان چه می دانید؟بحث جناح مقابل یا بحث عدم اتحاد خودشان ؟ کدام یکی می تواند بیشتر به آن ها ضربه بزند؟

معتقدم هم رقبایی که در رو به روی ما قرار دارند و هم اختلافات داخل ائتلاف ، هر دو به انتخابات در چند دوره قبل هم آسیب زده است و اگر اصولگراین تلاش کنند تا اختلافات را به حداقل برسانند از هر دو ناحیه کمتر متحمل ضرر خواهند شد./خزر/

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna