پنج شنبه 9 فروردین 1403

 

بررسی ثبت جهانی کشتی گیل مردی در حاشیه رقابتهای کشتی گبل مردی گیلان

 

همزمان با جشنواره بازیهای بومی ، محلی و کشتی گیله مردی ،

مقدمات ثبت جهانی کشتی گیله مردی طی نشستی در گیلان انجام شد.

 

 

 

سرویس ورزشی ، گردشگری موج برنا - ورزش در گیلان علاقمندان زیادی دارد ، ورزشهای سنتی و بومی ، محلی هم جدا از گرایش ورزش ، تمایلات نسل جوان را به دلیل عمومی و میدانی بودن را به دنبال دارد . جشنواره های مختلف در فصول و ایام مختلف بازیهای بومی ، محلی را هم به دنبال خواهد داشت .

گیلان در فصول مختلف جشنواره های متعددی را برگزار می کرده است . از جشنواره های فصلی در اعیاد و ایام خاص تا جشنواره های برداشت محصول را می توان اشاره کرد . در اکثر این جشنواره ها کشتی گیل مردی جایگاه خاص خود را در بین جوانان و ورزشکاران برای شاخ به شاخ شدن داشت تا تماشاگرانی که به حمایت از کشتی گیر و میدان دار محل ، منطقه و شهر خود فرسنگ ها راه می پیمودنند .

کشتی گیل مردی فراتر از جشنواره های محلی

همانطور که گفته شد در بسیاری از جشنواره ها کشتی گیل مردی جایگاه خود را  داشته و دارد . جدا از مسابقات و رقابت جوانان در حاشیه با هم به رقابت می پرداختند . نکته جالب این است که کشتی گیل مردی رفته رفته به دلیل خواسته مردم فصلی نو در رقابتها پیدا کرد و چند سالی سرفصلی خاص دارد و همه ساله علاقمندان زیادی در این رقابتها حاضر می شوند .

Image result for ‫کشتی گیل مردی‬‎Image result for ‫کشتی گیل مردی‬‎

کشتی گیل مردی مهیای حضور و ثبت جهانی

کشتی گیل مردی به غیر از علاقمندانی که دارد ، به لحاظ قوانین و قواعد تدوین شده می تواند قابلیت نمایش و عرضه جهانی را داشته باشد . تشکیل انجمن کشتی گیل مردی در فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران نشان از توجه و حمایت از این رشته پرطرفدار دارد .

همزمان با جشنواره بازیهای بومی ، محلی و کشتی گیله مردی ، مقدمات ثبت جهانی کشتی گیله مردی در گیلان انجام شد.

ایمان سهیلی کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری گیلان و ریئس هیئت ورزشهای بومی ، محلی رشت نوروز 1398 را برای این هیئت و کشتی گیل مردی سال خوبی برشمرد و افزود : در جشنواره امسال ورزشهای بومی ، محلی و کشتی گیل مردی گیلان ، میهمانان ویژه از فدراسیون ایران و جهانی داشته ایم و مورد توجه میهمانان قرار گرفت و این موجب دلگرمی ما خواهد بود ، جدا از علامندی میهمانان می تواند در جذب توریست داخلی و خارجی موثر باشد و انشاالله بتوانیم به عنوان یک رویداد منظم میزبان علاقمندان باشیم .

ایمان سهیلی به نشست بررسی ثبت کشتی گیل مردی اشاره کرد و گفت : در حاشیه جشنواره ها جلسه ای با حضوردکتر جعفری ریاست فدراسیون بومی محلی کشور ، دکتر کلهر رییس دپارتمان بومی محلی کشور ، مهمانان ویژه دکتر ژائوئن رئیس انجمن بازیهای بومی سنتی جهان از فرانسه و آقای پتروف کارشناس بازیهای بومی محلی ، دکتر امیر انتخابی مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان و مهندس نواییان رئیس پژوهشکده میراث فرهنگی گیلان و ،  جهان پهلوان فردین معصومی رییس انجمن کشتی گیله مردی کشور و آقای هادی پور رییس هیات روستایی شهرستان رضوانشهر در خصوص پیگیری ثبت و چگونگی ثبت کشتی گیله مردی در آثار معنوی یونسکو برگزار شد .

وی در پایان گفت : جلسه و مذاکرات روند خوبی داشت و این مهم نیازمند تلاش و حمایت بیشتر و پیگیریهای بعدی خواهد بود .

 

 


 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna