جمعه 7 اردیبهشت 1403

هوالعزیز
یکی هست و هیچ نیست جز او
وحده لا اله الا هو
شناسنامه ی من بوی زمستان سال 67 رشت را می دهد. اصالتا آذری ام و از سن 20 سالگی نوشتن برایم جدی شد و اولین مجموعه شعرم به نام " باران شعرهایش را عاشقانه تر می سراید " توسط انتشارات شاملو در تابستان 1393 منتشر شد.دارای مدرک کاردانی نرم افزار و به سازهای سنتی علاقه مندم و هنرجوی دوره ی عالی سه تار هم هستم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


1) سرکار خانم الناز عظیمی به نظر جنابعالی شعر در روند تحول جامعه چه نقشی می تواند داشته باشد؟
شعر خوب می تواند با بلوغ فکری شاعر مسیر هدایت جامعه را مشخص کندو نقش بسیار موثری در رشد تربیت اخلاقی افراد جامعه داشته باشد. از گذشته شعر با هدف خاصی گفته می شد، شعرهای پند و اندرز وظیفه ی اخلاقی و شعرهای حماسی برای جنگ و ... که برای ثبت تاریخ به مورخان کمک می کرد و یکی از عوامل زنده ماندن وقایع تاریخی هم می باشد. البته بادر نظر گرفتن شباهت های موجود بین شعر و مردم می توان این گونه نتیجه گرفت که هرچه شعر در تحول و تطور ادبیات معاصر تاثیر گذار باشد به همان مراتب نیز می تواند احتمال لغزش نیز داشته باشد.

2) شعر امروز گیلان را چگونه می بینید؟
ساختار شعر امروز گیلان با شعر در استان های دیگر و حتی پایتخت"تهران"کم و بیش به راه خود ادامه می دهد. شکل و محتوی شعر امروز گیلان، رستاخیز سبزی ست که همواره می کوشد تا از باب نشانه شناسی، تصاویر ، و...سازگاری خودرا با سایر فضاهای موجود در ادبیات معاصر نشان دهد.
چنانچه شاعران بزرگی از همین سرزمین برخاسته اند و در تحول شعر معاصر پیشتاز بوده اند.
حضور پررنگ شاعران پیشکسوت و شاعران امروز(امثال ِ هوشنگ ابتهاج - محمد شمس لنگرودی، کاظم سادات اشکوری ، عنایت اله نجدی سمیعی ، رضا مقصدی ...و بسیاری دیگر در انجمن های متعدد ادبی حضور ی فعال وچشمگیری در این راستا دارند.
علاوه بر این انجمن های ادبی دولتی( ادارات ارشاد اسلامی ) و خصوصی ( انجمن مهرورزان گیل ، خانه فرهنگ ، یاران دوشنبه رشت و غیره ) نیز پابه پای ادبیات معاصر پیش می روند که این می تواند باز تاب های فرهنگی و مفاهیم اجتماعی که گاه با اختلاف جامعه در تعارض است و یا گاهی در یک زبان مدلول و مفهوم واژه های متفاوت در مناطق مختلف خود در دگرگونی ادبیات نقش بسزایی بر عهده دارد.

3) ایا اعتقادی به تقسیم بندی در شعر به ده های مختلف دارید؟
بررسی و پژوهش در عرصه های ادبی در قوم و ملتی حایز اهمیت است. اما به هیج وجه نمی شود انکار کرد که آیا شعر خوب می تواند با تقسیم بندی به انواع آن روابط بینابینی شعر را با آینده تضمین کندیا خیر! برای تقسیم بندی شعر تعاریف متعددی ارائه شده که هر کدام در جایگاه خودش می تواند منجر به پیوستگی یا گسستگی شعراز این تقسیم گردد.

4) ساده نویسی در شعر چه جایگاهی می تواند داشته باشد،ایا اعتقادی به این موضوع دارید ؟
ساده نویسی بر تاثیر و تاثر ادبیات صحه می گذارد. بعضیها معتقدندکه ادبیات ساده در ادراک مخاطب ماندگار می شود و برعکس شعر دیر هضم نمی تواند آن تاثیر را داشته باشد،چرا که در بررسی روابط متقابل آن دو، مخاطب دست به گزینشی می زند که جنبش ها و شیوه های ادبی را به شکل فراگستر بر عهده می گیرد و هیچ نیازی نمی بیند که شعر ازساختار هنری - ادبی یا مقایسه آن به زبان مشترک است که ازحلاوت درونی نیز محظوظ گردد.

5) مولفه های یک شعر خوب از منظر شما چه می تواند باشد؟
یک شعرخوب باید در سیر روابط عاطفی و پیوندهای ادبی، جان بخشیدن به روح و روان ، وصول به ادراک از طریق شناختن عنصرهای واقعی ازهویت خالصی برخودار باشد. رسالتی که شاعر دراین دنیای فراگستر بر عهده گرفته خود منظرگاه عمیقی ست که می تواند سیر نگاه مخاطب را به بدترین یا بهترین شکل ممکن تغییر دهد. شاعر با شعور نبوت همراه است و شعر ودیعه ی مقدسی ست که بایستی به سر منزل مقصود برسد.

6) ساختار شعر معاصر را بر چه مبنایی می بینید ؟ایا توانسته در حوزه شعر مدرن خودش را به خوبی معرفی کند؟
ساختار شعر معاصر نیز مثل اشعار کلاسیک است و با در نظر گرفتن شباهت های موجود بین آن دو می توان نتیجه گرفت که هر دو برای رسیدن به هدف ،حقیقتی فراتر جسته و قصد داشته اند در ترویج معنویت، روحیه انسانیت، عشق ، صلح و... رابه همنوعان خود گوشزد نماید. درست مثل یک فیلسوف و عارف رفتار می کنند. اما موجب برداشت های متناقض نیز می شود. به هرحال شعرهای  امروز ی با ذائقه ای امروزی تر بیشتر و عمیق تر می تواند برای مخاطب لذت بخش باشد.

7) فکر نمی کنید زمان شعر های کوتاه به سر آمده است ؟چرا در مجموعه تان روکردی به کوتاه نویسی دارید؟

سرودن شعرهای کوتاه و بلند به طبع و علایق سراینده مربوط می شود و این اشعارطبق سلیقه های متفاوت می تواند موافقین و مخالفین خود را داشته باشد. البته چه در شعرهای بلند و چه در شعرهای کوتاه آنچه اهمیت دارد رعایت اصول اولیه ی شعر است. در عصری که زمان مثل برق می گذرد و کار و زندگی در دوشادوش هم قرار گرفته اند به طور حتم اشعار کوتاه برای  دنیای امروز مناسب تر است.  شعرهای هایکو ، سه گانی ها ، طرح ، پریسکه و... می تواند ارمغانی برای بشر امروز باشد

8) شعر انقلاب توانسته خودش را بر جریانهای ادبی همسو با خودش موفق نشان دهد؟
شعر انقلاب ، دفاع ، جنگ ، آیینی همه و همه در یک راستا پیش می روند. هر چه مضامین با همدیگر فرق می کند اما دلیل بر آن نیست که راهش جدا از سایر مقوله هاست. هرکدام عاطفه ، احساس ، اندیشه , عشق و... رادر متن خود می پروراند.


9) تعریفتان از این واژه ها چیست؟
گیلان : بهشت ایران .
نصرت رحمانی : چهره ی سرشناس شعر نیمایی .
ازگیل :خرمای گیلان  .
شروه خوانی : مهم ترین آهنگ و سوز و ساز جنوب است .
کتاب :دوستی که در قبال اطلاعاتی که می دهد هیچ چشم داشتی ندارد.
شاعر :شاعر باید حس و تخیل خود را در شعر بگنجاند.
جامعه :مجموعه ای از انسان ها با علایق و شخصیت های مختلف .
الناز عظیمی :در ابتدای راه نوشتن و یادگیری از اساتید .
ازادی بیان :حق انتقاد از رفتار دیگران.

10) در آخر اگرحرفی دارید : از اینکه این گفتمان صمیمانه را فراهم آوردید بسیار سپاسگزارم و این شعررا به علاقمندان شعر معاصر تقدیم می کنم./ع/

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna