سه شنبه 29 اسفند 1402

ویژه برنامه های موسسه آوای لاتون در جشنواره بومی ، محلی کانرود آستارا

 

موسسه مردم نهاد " آوای لاتون " با هدف نشاط اجتماعی و اوقات

فراغت با دو برنامه " کلاه بازی " و " آموزش و مسابقه دوستانه شطرنج "

 در جشنواره بومی ، محلی کانرود آستارا شرکت کرد .

 

 

 

سرویس ورزش ، جوانان موج برنا – چهلمین سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با جشنواره و جشنهای متعددی در دهه مبارک فجر برگزار می شود، یکی از این جشنواره ها " جشنواره بومی ، محلی کانرود " در شهرستان آستارا بود .

موسسه مردم نهاد " آوای لاتون " با هدف نشاط اجتماعی و اوقات فراغت با دو برنامه " کلاه بازی " و " آموزش و مسابقه دوستانه شطرنج "  در جشنواره بومی ، محلی کانرود آستارا شرکت کرد .

 رئیس اداره ورزش و جوانان عصر دوشنبه در حاشیه این برنامه گفت: در این جشنواره با همکاری سازمان مردم نهاد بانوان خلاق حدود 200 دانش آموز و والدین شان شرکت کردند.

وحید خاصی پور اظهار داشت: در گذشته بیش از 100 بازی محلی نظیر طناب کشی، کمربند بازی، وسطی و هفت سنگ در آستارا رایج بود اما بسیاری از آنها برای نسل های سوم و چهارم ناشناخته است و در این جشنواره، تعدادی از آنها اجرا شد.

وی ادامه داد: بازی های بومی و محلی ریشه در فرهنگ، آداب و رسوم مردم دارد و در نوروز 98 برای معرفی آئین های سنتی آستارا به گردشگران، جشنواره بازی های بومی و محلی برگزار خواهد شد.

خاصی پور گفت: احترام به قانون و حقوق دیگران، مسئولیت‌پذیری، تمرین هم‌افزایی و کارگروهی، مدیریت رفتار و برتری جویی در بازی‌های بومی محلی گنجانده شده است.

سه هزار و 500 ورزشکار در 35 هیات ورزشی آستارا ساماندهی شده است.

ویژه برنامه های موسسه آوای لاتون در جشنواره بومی ، محلی کانرود

در این جشنواره موسسه مردم نهاد آوای لاتون بازی محلی کلاه بازی را هم اجرا کرد . هدف از برگزاری این بازی زنده نگاه داشتن بازیها و سنتها بوده که مورد توجه حاضرین قرار گرفت .

در این بازی که به روشهای مختلف برگزار می شود ، 4 نفره 6 نفره و یا 12 و 16 نفره برگزار می شود که ترجیحا سن بازیکنان  ۱۶ سال به بالا خواهد بود و کلاه از اصلی ترین ابزار بازی است ، این بازی با حضور جمع برگزار می شود و در جشنواره های بومی ، محلی بسیار مهیج خواهد بود و در فضای باز برگزار می شود .

اهداف بازی: افزایش استقامت بدنی و چابکی و تنظیم تنفس

این شکل از کلاه بازی اصولاه گروه بندی ندارد در ابتدا قرعه کشی می‌شود و یک نفر داخل دایره قرار می‌گیرد.  بعد مدافع باید کلاهش را در مرکز دایره قرار می‌هد. یک نفر از بازیکن‌ها مامور می‌شود بدون اینکه کل بدنش داخل دایره بیاید، کلاه را از زمین بردارد. بازیکن مدافع هم باید بدون اینکه از دایره خارج شود از کلاهش دفاع کند. مدافع اگر بتواند با پا مهاجم را بزند برنده می شود و جاشان عوض می‌شود. اگر مهاجم بتواند با پا یا دست کلاه را از دایره خارج کند باید آن را به سمت هم گروهی‌هایش پرتاب کند. در این صورت مدافع به سمت کلاهش می‌رود تا آن را پس بگیرید.

اگر بتواند و در ضمن با کلاه به یکی از مهاجمان بزند شخصی که سوخته باید در مرکز دایره قرار گیرد. ولی اگر نتواند و مهاجمان با کلاه لمسش کنند، دوباره باید در دایره قرار گیرد و بازی تکرار شود.

دومین برنامه موسسه آوای لاتون در جشنواره بومی ، محلی کانرود مسابقات شطرنج و آموزش رایگان شطرنج

در ادامه این برنامه های جشنواره بومی ، محلی کانرود ،

موسسه " آوای لاتون " اقدام به برگزاری مسابقات شطرنج نمود .

در این برنامه جشنواره که در سالن شطرنج آستارا برگزار شد ،

بک دوره آموزش رایگان شطرنج برگزار شد .

این دوره آموزش و مسابقه دو.ستانه شطرنج با استقبال علاقمندان به ورزش خصوصا شطرنج برگزار شد .

موسسه " آوای لاتون "

با هدف طرح ساماندهی اوقات فرافت گروههای سنی جوانان و خلاقیت نسل جوان این طرح را برگزار کرد .

 


 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna