سه شنبه 29 اسفند 1402

دسردخانه فرآورده های پلاسمای شرق گیلان در لاهیجان افتتاح شد
سردخانه نگهداری فرآورده های پلاسمای خون شرق گیلان با ظرفیت بیش ازدو هزار واحد، در لاهیجان افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

 

 سرویس سلامت موج برنا - به نقل از روابط عمومی انتقال خون استان گیلان ؛ پروژه سردخانه انتقال خون لاهیجان با حضور مدیرکل انتقال خون استان گیلان ، فرماندار لاهیجان ، نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، مسئولین شهری و اصحاب رسانه افتتاح شد .
 
دکتر مرادی مدیرکل انتقال خون استان گیلان با ابراز خرسندی از افتتاح دومین پروژه در انتقال خون استان گیلان ، افزود : افتتاح سردخانه نگهداری پلاسمای شرق گیلان در لاهیجان و در ششمین روز از دهه مبارک فجر منشا خیر و برکت در خدمات رسانی این منطقه باشد .
دکتر مرادی ضمن تشکر و قدردانی از حمایت سازمان انتقال خون کشور اظهار داشت : این سردخانه با کمک ستاد مرکزی سازمان انتقال خون کشور به ارزش تقریبی یک میلیارد و دویست میلیون تومان صورت گرفت و کل این پروژه با ارزش یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان افتتاح گردید .
  سرپرست پایگاه انتقال خون شهرستان لاهیجان روز چهارشنبه در مراسم راه اندازی این سردخانه پلاسما اظهارداشت: با راه اندازی این سردخانه بعد از این بیماران شهرهای رودسر، سیاهکل ، لاهیجان ، لنگرود و کیاشهر برای دریافت فرآورده های خونی نیاز ندارند که به مرکز استان مراجعه کنند بلکه نیاز آنها در این پایگاه فراهم می شود.
بهناز شیرخان ملکی با مهم دانستن این واحد سردخانه در استان و کشور افزود: ظرفیت این سردخانه بیش از دوهزار واحد پلاسما است که بعد از رفع نیاز شرق گیلان، مازاد نیاز در صورت اعلام تقاضا به مرکز استان و سایر پایگاه های انتقال خون کشور ارسال خواهد شد.
وی تصریح کرد: احداث ساختمان این سردخانه حدود 50 میلیون تومان هزینه در برداشته است.
دکتر احمد مرادی مدیرکل انتقال خون گیلان نیز درادامه این مراسم گفت: این طرح که امروز در لاهیجان افتتاح می شود طرح بزرگ و با اهمیتی در کشور است که خون و فرآورده های آن در شرق گیلان با محوریت لاهیجان را مدیریت می کند.
وی بیان داشت: در پلاسمای خون داروهای برخی بیماری ها نظیر هموفیلی ها و داروهای ایمنی بدن وجود دارد که باید ظرف یک ساعت نسبت به یخ زدن و منجمد کردن آن اقدام کرد تا قابل نگهداری شود که در غیر اینصورت باید امحا شود که این کار توسط دستگا ههایی که برای این سردخانه خریداری شده ، انجام می گیرد.
دکترمرادی خاطرنشان شد : مازاد پلاسمای خون از این سردخانه به انتقال خون استان و سپس به استان های دیگر و یا برای استخراج دارو به کشورهای اروپایی ارسال می شود که هم ارزش اقتصادی و هم صرفه جویی دارد و داروهای با ارزشی از آن بدست می آید.
مدیرکل انتقال خون گیلان اظهارکرد: پلاسمای خون سایر شهرهای شرق گیلان در این سردخانه نگهداری می شود و این امکان وجود دارد که باز هم نسبت به افزایش ظرفیت آن اقدام شود.
وی افزود: این سردخانه شامل دستگاه های نگهداری پلاسما تا دمای منفی 40  درجه، دستگاه بلاست فریزر جهت فریز کردن پلاسماهای تولیدی و دستگاه سانتریفیوز است که برای شهرستان لاهیجان خریداری و نصب شده است.
در دهه مبارک فجر انتقال خون استان گیلان دو پروژه برای افتتاح داشته است . اولین پروژه افتتاح مرکز جامع زنده یاد " دکتر سیدنورالدین مستشاری " و دومین پروژه هم سردخانه لاهیجان بوده است .
لاهیجان در 40 کیلومتری شرق مرکز استان گیلان واقع است.














Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna