سه شنبه 29 اسفند 1402

 

بمناسبت روز خونهای نادراز کارشناس مسول بخش سرولوژی انتقال خون گیلان تجلیل شد

 

همزمان  با روز ملی خونهای نادر از زهرا سیری کارشناس

مسئول بخش سرولوژی  اداره كل انتقال خون استان گیلان تجلیل شد.

 

21 دیماه روز جهانی خون های نادر گرامی باد

 

سرویس یلامت موج برنا - روز 21 دیماه مصادف با روز جهانی خون های نادر است و در ذهن همه این سوال مطرح می شود که خون نادر چیست و چه فرقی دارد .

روابط عمومی انتقال خون استان گیلان - از هر۲ میلیون ایرانی یک نفر از این گروه خون برخوردار است .

گروه خونی فردی که بین ۵ تا۱۰هزارنفر از جمعیت مشاهده نشده باشد، گروه خونی نادر نامیده می‌شود، همه ما با رایج‌ترین‌ترین گروه‌های خونی که عبارتند از A.B.AB.و گروه خونی Oآشنا هستیم ، اما۳۶۰ نوع گروه خونی غیر از گروه‌های یاد شده شناسایی شده است که ممکن است فرد در زمانی متوجه نادر بودن خون خود می‌شود که دچار حادثه‌ای شده یا صدمه‌ای دیده باشد یا زنانی که سقط‌های مکرر داشته‌اند متوجه این موضوع شوند که دارای خون نادر هستند .

گروه خونی

افراد دارای گروه خونی نادر فقط می توانند خون خود را در اختیار فرد مشابه خود قرار دهند و نمی توانند خونشان را به گروه های خونی شناخته شده اهدا کنند.

هر چند در ایران تعداد افرادی که گروه های خونی نادر دارند بسیار کم است، اما باید بدانند که در صورت نیاز به خون، تنها می توانند از خون خود استفاده کنند.

در میان حدود 80 میلیون ایرانی، گروه خونی حدود 40 نفر متفاوت است. گروه خونی این افراد به نام بمبئی شناخته می شود، چون برای اولین بار در بمبئی هندوستان شناسایی و شناخته شد. در بررسی ها مشخص شد افرادی که گروه خونی بمبئی دارند، آنتی ژن H را ندارند.

چلانو، نام گروه خونی نادر دیگری است که تا مدتی پیش، حدود هشت نفر در کشورمان با این گروه خونی در کشور شناسایی شده اند.

گروه خونی RH NULL را نیز باید یکی دیگر از گروه های خونی نادر دانست، چراکه بجز یک خواهر و برادر در کشورمان، شخص دیگری این گروه خونی را ندارد.

علاوه بر این، گروه خونی دیگری به نام لوترن بی منفی نیز در کشور شناسایی شده است.

 

گروه خونی KPB منفی را باید نادرترین گروه خونی در کشورمان دانست.

ممکن است تغییرات ژنتیکی ناشی از ازدواج‌های فامیلی و یا تغییرات محیطی که به دنبال شرایط جغرافیایی ویژه حاصل می‌شوند موجب گردد گروه خونی نادر در یک خانواده و در یک نژاد بیشتر شود

سازمان انتقال خون برای رفع مشکلات احتمالی افرادی که گروه خونی نادر دارند، بانک ملی خون های نادر را ایجاد کرده است. در کشورمان بیش از 700 نفر عضو این بانک شده اند.

اطلاعات این افراد در این سامانه ثبت شده و شماره تلفن مشخصی نیز به آنها اختصاص دارد تا در صورت نیاز، به شکل شبانه روزی بتوانند از خدمات سازمان انتقال خون استفاده کنند.

سازمان انتقال خون برای افرادی که گروه خونی نادر دارند، پلاکی تهیه کرده که همیشه همراه این افراد است تا چنانچه حادثه ای برای آنها اتفاق افتاد، بموقع خون مناسب برای آنها تهیه شود.

 گروه های خونی نادر چطور شناسایی می شوند؟

برای شناسایی افرادی که گروه خونی نادر دارند، سازمان انتقال خون روش های متفاوتی دارد.

یکی از این روش ها، آزمایش تصادفی خون افرادی است که برای اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه می کنند. به این شکل هر سال خون حدود پنج تا ده هزار نفر تحت آزمایش قرار می گیرد.

راز گروه خونی عده ای دیگر نیز کاملا اتفاقی فاش می شود؛ به عنوان مثال، مدتی قبل در اتاق عمل مشخص شد، گروه خونی مرد جوانی بمبئی است، زیرا پزشکان در حال عمل آپاندیس او بودند که مرد جوان به خون نیاز پیدا کرد، اما پزشکان نتوانستند خون سازگار برایش پیدا کنند. در نتیجه پس از انجام آزمایش های تخصصی، گروه خونی واقعی او مشخص شد.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna