سه شنبه 29 اسفند 1402

همزمان با هفته کتاب ،کتابداران به دیدار اهالی ادب و هنر رفتند

 

روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان:

همزمان با هفته کتاب صورت پذیرفت/

کتابداران به دیدار اهالی ادب و هنر رفتند.

 

 

سرویس فرهنگی موج برنا - همزمان با هفته کتاب صورت پذیرفت؛ کتابداران به دیدار اهالی ادب و هنر رفتند سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان با همراهی جمعی از کتابداران کتابخانه های عمومی لاهیجان و بندر انزلی با استاد محمد حسین مهدوی، شاعر و نویسنده مطرح کشور و استاد دکتر محمد کوچکپور کپورچالی عکاس و هنرمند بین المللی کشورمان دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی گیلان ، پریسا کرمی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان در این دیدار که با همراهی زهرا بدن آرا، معاون توسعه کتابخانه ها و همکاری ها، مسئولین ستادی و روسا و کتابداران کتابخانه های عمومی شهرستان های لاهیجان و بندر انزلی صورت پذیرفت ضمن گفتگو با این اساتید فرهنگ و هنر کشورمان فرارسیدن هفته کتاب را به ایشان تبریک گفت.
در این دیدار همچنین استاد محمد حسین مهدوی (م. موید) با اهدای بخشی از آثار خود به کتابخانه های خود گفت: به عقیده من کار کتابداران از معلمین هم مهمتر است و کاربسیار بزرگی در عرصه فرهنگی کشور به انجام می رسانند.
این شاعر و نویسنده مطرح کشور در ادامه با مرور خاطرات خود از بزرگان ادب کشور قطعاتی از اشعار خود را برای کتابداران سرود.
محمد حسین مهدوی (م. موید) در هفتم تیر ماه ۱۳۲۲ در نجف در خانواده‌ای اهل شعر و ادبیات، از پدری لاهیجی و مادری رودسری به دنیا آمد. از پدرش (آیت الله حاج شیخ محمد مهدوی لاهیجی) دیوان شعری به یادگار مانده است.
(م. موید) ادبیات فارسی را با حضور در مدرسه ایرانیان عراق فرا گرفت و از چهارده سالگی به سرودن شعر پرداخت. وی نخستین بار شعر خود را در انجمن ادبی «خوشه» چاپ کردو بعد، آثار بیشتری از اودر جزوه شعر و همچنین مجله فردوسی در طول سالهای دهه چهل انتشار یافت. (م. موید) آن گونه که در کتاب «صور و اسباب شعر» نوشته اسماعیل نوری علا، دسته‌بندی شده، به لحاظ سبک شعر به جریان شعری موج نو و شعر حجم تعلق دارد. او همچنین عضو نخستین کانون نویسندگان ایران بود که به همت جلال آل احمد تأسیس شد و در آن شاعران و نویسندگان دیگری چون محمد علی سپانلو، سیمین دانشور، رضا براهنی و... حضور داشتند.
از آثار (شعر) استاد حسین مهدوی می ‌توان به، مگر با لبخندهای ماه، گلی اما آفتابگردان، سیمابهای سیمین، پروانه بی خویشی من، غزلواره های هزار، مگر با لبخنده ی ماه، دستانس هنوز می چرخد، حسین علی  و .. اشاره کرد.
دیدار کتابداران با استاد محمد کوچکپور کپورچالی
همچنین دیدار با استاد دکتر محمد کوچکپور کپورچالی، عکاس و هنرمند مطرح بین المللی کشور از دیگر برنامه های کتابداران در هفته کتاب بود. استاد محمد کوچکپور کپورچالی در این دیدار با اشاره به سختی های بسیاری که برای ثبت یکایک تصاویر ثبت شده اش کشیده با کتابداران سخن گفت.
این هنرمند عکاس ادامه داد: عکاس باید مطالعه داشته باشد و برای ثبت لحظه ها از تجربیات خود در این زمینه درس بگیرد. وی تخریب عرصه های طبیعی کشور را دغدغه اصلی خود در حرفه عکاسی عنوان کرد.
محمد کوچکپور کپورچالی در سال ١٣٣٤ هجری شمسی در کپورچال بندر انزلی به دنیا آمد. از سال ١٣٦٠ عکاسی را بدون آموزش و تنها با عشق و علاقه شخصی و با امکانات ابتدایی آغاز کرد.
در ابتدا طبیعت زیبای پیرامونش را به تصویر می کشید، دیری نپایید که مردم و زندگی آنها را نیز به علاقمندی هایش افزود، او در طول ٣٠ و اندی سال عکاسی علاوه بر گیلان به اکثر استان های ایران و همچنین به برخی کشورها نیز سفر کرده و طبیعت ، فرهنگ و آداب و سنن مردم آن مناطق را به تصویر کشیده که حاصل آن بیش از ٢٥٠ هزار نگاتیو است که در مجموعه شخصی این عکاس نگهداری می شود.
کوچکپور تاکنون علاوه بر جوایز ملی ، جوایز جهانی متعددی در مسابقات عکاسی آسیا و اقیانوسیه را به خود اختصاص داده است. کسب مقام اولی در مسابقات عکاسی داخل کشور از جمله آخرین آنها: تندیس بلورین و لوح تقدیر از نخستین جشنواره «فرهنگ ایران زمین» گیلان، مقام چهارمی مسابقه عکاسی آسیا و اقیانوسیه یونسکو در ژاپن تحت عناوین: مراسم سنتی در زندگی مردم آسیا و اقیانوسیه با عکس تاکا (پیک بهار) ١٩٨٩ ، بشنو از نی (عشق موسیقی) با جایزه ویژه سال١٩٩٠ ، آموزش برای همه (با عکس سراپا گوش) سال ١٩٩١، ورزش سال ١٩٩٦، برنده دو دوره مسابقه عکاسی بین‌المللی شانگهای چین با عکس‌های هنر و زندگی سال ١٩٩١ و زندگی سال ١٩٩٦ ، برنده سه دوره مسابقه عکاسی جهانی آساهی شینبون ژاپن به همراه مدالیون طلا سالهای ١٩٩٠، ١٩٩٥، ١٩٩٨ ، برنده جایزه از انجمن بین‌المللی خلاق انگلستان به همراه مدال برنز فیاپ عکاسی آمریکا ١٩٩٢ ، برنده مسابقه عکاسی بین‌المللی خانه فرهنگ بلژیک با عکس بهداشت سال ٢٠٠٣، برنده جایزه از نمایشگاه بین المللی عکس انسانیت کشور چین با عنوان «جشن عروسی» در بخش (زندگی روزمره) در سال ٢٠٠٤ از افتخارات این استاد عکاسی است.
محمد کوچکپور کپورچالی استاد مشهور و خوش ذوق گیلانی اهل بندرانزلی، براساس ارزیابی و بررسی شورای هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دی ماه ٩٥ موفق به دریافت مدرک دکترای درجه یک عکاسی شد.
Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna