جمعه 10 فروردین 1403
دکتر روحانی در بازگشت از نشست مجمع عمومی سازمان ملل: سران جهان به ترامپ خندیدند/دیدگاه همگان حقانیت ایران و زورگویی آمریکا بود/ بازگرداندن اثر تاریخی 2 هزار و 500 ساله به کشور
 
دکتر روحانی رئیس جمهور دست پر از سازمان ملل بازگشت
 
 
دکتر روحانی در بازگشت از نشست مجمع عمومی سازمان ملل:
سران جهان به ترامپ خندیدند/دیدگاه همگان حقانیت ایران و زورگویی آمریکا بود/
بازگرداندن اثر تاریخی 2 هزار و 500 ساله به کشور
 

 

 

سرویس سیاسی موج برنا - رئیس‌جمهور اظهار داشت: حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در مجموع فرصتی بود که هم مواضع کشورمان را برای جهان تا حد امکان تبیین کنیم و هم با بسیاری از کشورها در این فرصت درباره روابط دوجانبه صحبت کردیم. مهم این است که امروز در جهان، جز یکی دو کشور هیچ‌کس پشت سر آمریکا نیست و یک انزوای تاریخی و سیاسی کم‌نظیر برای آمریکا هست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در بدو ورود به تهران و در جمع خبرنگاران درباره دستاوردهای سفر به نیویورک و حضور در هفتاد سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: این سفر سه روزه عمدتا برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی و بیان مواضع و رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در یک اجتماع بین المللی بود.

رئیس جمهور افزود: مجموعا دو سخنرانی در سازمان ملل، یکی در مجمع و یکی هم به مناسبت بزرگداشت ماندلا انجام شد و سه سخنرانی در جمع اصحاب رسانه های مهم آمریکا، فرهیختگان و سیاسیون و رهبران جوامع مسلمانان که مجموعا 8 سخنرانی داشتیم. همچنین دو مصاحبه اختصاصی و یک مصاحبه مطبوعاتی عمومی داشتیم و مجموعا 17 ملاقات با رهبران کشورها و مسئولین سازمانهای بین المللی داشتیم. با مسئولان یک سازمان بین المللی وزرشی، یک سازمان مالی جهانی و دبیرکل سازمان ملل نیز ملاقات کردیم.

دکتر روحانی اظهار داشت: مهمترین مساله ای که به نظرم امسال در مجمع عمومی بارز و مشهود بود، هم در رسانه ها می دیدیم و هم رهبران کشورها بیان می کردند، حقانیت جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران و زورگویی آمریکا بود. این نکته اصلی بود که آمریکا مسیر یکجانبه گرایی را اتخاذ کرده و به نهادها و سازمانها و مقررات بین المللی بی اعتنا است.

Image result for ‫بازگشت روحانی از سازمان ملل‬‎Image result for ‫بازگشت روحانی از سازمان ملل‬‎

رئیس جمهور با بیان اینکه این موضوعی نبود که ما تنها بگوییم بلکه دیگران هم با لحن های مختلف بیان می کردند، تصریح کرد: برخورد آمریکا با دیوان بین المللی کیفری، شورای حقوق بشر، یونسکو و با مجموعه قراردادهای تجاری که با کشورهای مختلف داشتند و از جمله خروج یکجانبه و نادرست از برجام همه مطرح بود.

دکتر روحانی تاکید کرد: به نظرم آمریکا یی ها از این مجمع عمومی هیچ دستاوردی نداشتند و حتی وقتی آقای ترامپ سخنرانی می کرد، وقتی اول سخنرانی اش خیلی از دولت دو ساله اش تعریف کرد، همه سالن خندیدند و همه رسانه ها گفتند سران جهان به آقای ترامپ خندیدند و رسانه های آمریکایی این را تحقیر دولت و ملت آمریکا تلقی کردند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: توانستیم مواضع خودمان را به صراحت تبیین کنیم که این مواضع، مواضع رهبری نظام، ملت ایران و مواضع کل نظام است. در این داستان در چارچوب مقررات بین المللی و قانون عمل کردیم و آنها قانون را زیرپا گذاشتند. جالب است کسی سران کشورها را در شورای امنیت دعوت می کند که خودش مصوبه شورای امنیت را زیر پا گذاشته است.

دکتر روحانی گفت: مساله دیگری که از یکی دو هفته مانده به برگزاری مجمع عمومی مطرح بود، اجلاس ویژه ای بود که آمریکا می خواست در شورای امنیت تشکیل دهد. ابتدا گفت اجلاس درباره ایران است و بعد گفتند درباره موضوع دیگری است اما در نهایت یک روز مانده به اجلاس خود آقای ترامپ توئیت کرد که موضوع این اجلاس درباره ایران است.

Image result for ‫بازگشت روحانی از سازمان ملل‬‎Image result for ‫بازگشت روحانی از سازمان ملل‬‎

رئیس جمهور با اشاره به اینکه آنچه آمریکایی ها از برگزاری این نشست شورای امنیت به عنوان هدف در نظر داشتند، درست بر ضد آن تمام شد و نتیجه عکس گرفتند، اضافه کرد: در این نشست شورای امنیت، اولا نتوانستند موضوع ایران را موضوع اصلی اجلاس قرار دهند و به اصطلاح خودشان موضوع خلع سلاح و تسلیحات کشتار جمعی به عنوان موضوع جلسه انتخاب شد و ثانیا این جلسه تبدیل شد به جلسه حمایت قاطع از برجام و ترامپ در این جلسه تنها ماند و یک انزوای مجددی برای آمریکا بود.

دکتر روحانی اظهار داشت: نکته بعدی اینکه در کنار اجلاس مجمع عمومی، اجلاس 1+4 تشکیل شد و وزرای 5 کشور مباحث خوبی داشتند و بیانیه بسیار خوب و قاطعی در پایان دادند. در این بیانیه علاوه بر مواضع مستحکم 5 کشور نسبت به تعهدشان به برجام و تشکر از ایران به خاطر پایبندی به برجام، تعهدشان برای عمل به برجام را اعلام کرده و اعلام کردند یک کانال ویژه بانکی برای رابطه با ایران ایجاد کردند که ساز و کار اجرایی اش را اعلام خواهند کرد. خانم موگرینی هم رسما اعلام کرد که این ساز و کار قبل از نوامبر عملیاتی خواهد شد و آمریکایی ها از این موضوع هم ناراحت و عصبانی بودند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در ملاقات با سران کشورها نیز موضوعات دو جانبه و منطقه ای و به خصوص مساله برجام و روابط تجاری دو جانبه مطرح بود و اینکه همه کشورها تصریح داشتند که پایبند به تحریم آمریکا نخواهند بود و با ایران کار خواهند کرد. کشورهای اروپایی، ژاپن و دیگر رهبران کشورها این مساله را به صراحت بیان کردند. با مسئولین موسسه مالی آی ام اف هم که ملاقات داشتیم آنها هم درباره ترتیبات و روابط مالی ایران با آی ام اف و اقداماتی که می خواهند انجام دهند صحبت کردند.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در ملاقات با رئیس کمیته بین المللی المپیک، ایشان بسیار متعجب بود از حرکت بسیار خوب ورزش در ایران و موفقیت های ورزشکاران ایران و به خصوص از حرکت بانوان و زنان ما در ورزش که قابل توجه بود.

رئیس جمهور گفت: دبیرکل سازمان ملل نیز در ملاقاتی که داشتیم از ایران تشکر کرد و گفت ما قاطعانه از برجام حمایت و این را با صراحت اعلام می کنیم که کار آمریکا خلاف بوده و نسبت به فعالیتهای منطقه ای ایران هم بسیار خرسند بود از همکاری هایی که درباره یمن و سوریه داریم.

دکتر روحانی افزود: در مجموع در این سفر در فرصتی که بود، هم مواضع کشورمان را برای جهان تا حد امکان تبیین کنیم و هم با بسیاری از کشورها در این فرصت درباره روابط دوجانبه صحبت کردیم. مهم این است که امروز در جهان، جز یکی دو کشور هیچ کس پشت سر آمریکا نیست و یک انزوای تاریخی و سیاسی کم نظیر برای آمریکا هست.

رئیس جمهور ادامه داد: شورای امنیت هم درست برعکس قصد آمریکا برای سوءاستفادهاز ریاست دوره ای شان بر این شورا، جلسه ای که برگزار شد درست برعکس شد.

دکتر روحانی اظهار داشت: در این سفر رهاورد دیگری هم داشتیم. یک اثر تاریخی مربوط به 2 هزار و 500 سال قبل که در آمریکا بود و از چند سال قبل کار بسیار قوی حقوقی انجام شده بود، توانستیم این اثر را بازپس بگیریم و آن را همراه خودمان به ایران بیاوریم به عنوان اثر تاریخی که متعلق به ملت ایران است.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna