سه شنبه 29 اسفند 1402

به مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس
و در حسینیه‌ی امام خمینی (رحمه‌الله) برگزار شد؛

مراسم شب خاطره دفاع مقدس با حضور رهبر انقلاب

 

همزمان با هفته‌ی دفاع مقدس ودرآستانه‌ سالروز شکست حصر

آبادان،جمعی از فرماندهان،رزمندگان،ایثارگران و هنرمندان با

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبرمعظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
 

 

سرویس اجتماعی موج برنا - در ابتدای این برنامه، تعدادی از پیشکسوتان جنگ تحمیلی، خاطراتی از «ایستادگی و مقاومت»، «شجاعت و ایمان» و «ایثار و شهادت» دوران دفاع مقدس بیان کردند.

در ادامه‌ی این مراسم رهبر انقلاب اسلامی در سخنانی، ضمن قدردانی صمیمانه از همه‌ی کسانی که متعهدانه پرچم احیای خاطرات و ارزش‌های دفاع مقدس را برافراشته نگه داشته‌اند، تأکید کردند: باید با ایجاد یک نهضت ترجمه، آثار مکتوب و صدور آثار هنری و فیلم‌های دفاع مقدس، پیام روح ایمان و مجاهدت و پیام شکست‌ناپذیری ملت ایران را به جهانیان برسانیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرات رزمندگان دوران دفاع مقدس و خانواده‌های آنها را گنجینه‌های بی‌بدیل و سرمایه‌ی ملت ایران خواندند و افزودند: باید با احیای این گنجینه‌ها، از ضایعات ناشی از روایت نادرست تاریخ دفاع مقدس جلوگیری کرد.

ایشان دوران دفاع مقدس را ترسیم‌کننده‌ی وضعیت معادلات قدرت در دنیای حاکمیت سلطه دانستند و گفتند: رزمندگان دفاع مقدس با عمل خود، تصویری واقعی از دنیای وحشی و ظالم و به دور از معنویت و انصاف آن زمان، ثبت کردند که این تصویر باید به مردم دنیا نیز ارائه شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نمونه‌هایی از شرایط نابرابر ملت ایران در مقابل دشمن متجاوز بعثی خاطرنشان کردند: در دوران دفاع مقدس درحالی‌که به ملت ایران اجازه‌ی استفاده از حداقل امکانات و تجهیزات و حتی سیم‌خاردار داده نمی‌شد اما به طرف مقابل، مدرن‌ترین تجهیزات جنگ و حتی سلاح شیمیایی می‌دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: درحالی‌که امروز برای تهمت سلاح شیمیایی جاروجنجال به راه می‌افتد، اما همین کشورهای غربی در دوران جنگ تحمیلی به رژیم صدام سلاح شیمیایی دادند تا نه‌فقط در جبهه‌های جنگ بلکه در شهرهایی همچون سردشت نیز از آن استفاده کند.



ایشان تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران در آن دوران نه‌تنها تحریم اقتصادی و سیاسی بود بلکه از لحاظ تبلیغاتی نیز تحریم بود و صدای ملت ایران شنیده نمی‌شد و رسانه‌های دنیا که تحت سلطه‌ی صهیونیست‌ها بودند، هر آنچه می‌توانستند بر ضد این ملت تبلیغ می‌کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به کمک‌های تسلیحاتی فرانسه و آلمان به رژیم صدام افزودند: چرا مردم فرانسه و آلمان نباید بدانند که دولت‌های آنها در آن هشت سال، با ملت ایران چه کردند؟

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه دنیا اکنون تصویر شفاف و رسواکننده‌ای را که از نظام سلطه در نزد ملت ایران وجود دارد، نمی‌بیند، خاطرنشان کردند: این کوتاهی ما است زیرا بسیاری از کارهایی را که باید درخصوص دوران دفاع مقدس در عرصه‌ی ادبیات، سینما، تئاتر، تلویزیون، روزنامه‌نگاری و فضای مجازی انجام می‌دادیم، انجام نداده‌ایم.

ایشان افزودند: البته در مواردی که کارهای متعهدانه‌ای انجام گرفته، به‌رغم حجم کم آن، اما تأثیرگذار بوده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اهمیت و عمق مسائل دوران دفاع مقدس، افزودند: در جشنواره‌های غربی، برخی فیلم‌های ایرانی با کیفیت حرفه‌ای پایین‌تر از فیلم‌های دفاع مقدس نشان داده می‌شود اما از نشان دادن فیلم‌های دفاع مقدس هراس دارند زیرا این فیلم‌ها تصویر افشاگرانه از معادلات قدرت در دنیای حاکمیت سلطه‌گری است.

ایشان با تأکید بر اینکه آثار ادبی و هنری دفاع مقدس، سلاح کارآمد و بزرگی است، خاطرنشان کردند: باید آثار خوب ادبی در زمینه‌ی دفاع مقدس به زبان‌های زنده‌ی دنیا ترجمه شود تا مردم دنیا بدانند که در آبادان و خرمشهر و در عملیات‌های ما و در شهرها و روستاها، چه گذشته و بدانند که ملت ایران چه ملتی است.

ایشان افزودند: اگر امروز به جمع‌آوری و افزودن سرمایه‌ی خاطرات دوران دفاع مقدس روی آورده نشود، قطعاً دشمن جنگ را آن‌گونه که باب میل او است، روایت خواهد کرد و این، یک خطر است که همه باید با احساس وظیفه، این خطر را جدی بگیرند.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: در روایت دفاع مقدس، باید روح ایمان، ایثار، دلدادگی و مجاهدت و همچنین پیام شکست‌ناپذیری ملت ایران که با شوق و ذوق به میدان جنگ می‌رفتند، متبلور باشد.



حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: امروز نیز اگر پیام شهیدان و دوران جنگ هشت‌ساله را به گوش جان و به‌درستی بشنویم، دچار ترس و اندوه نخواهیم شد و از آن، پیامِ بهجت و شجاعت و اقدام برای ما به ارمغان خواهد آمد.

ایشان با تأکید بر اینکه دستگاه‌های مسئول باید به‌طور جدی پیگیر افزایش صدبرابری آثار ادبی و هنری دفاع مقدس شوند، افزودند: اگر این کار به‌درستی انجام شود، نقشه‌ی جامع استکبار بر هم خواهد خورد.

رهبر انقلاب اسلامی در پایان تأکید کردند: همان‌گونه که در اوایل انقلاب و در دوران دفاع مقدس، نقشه‌ی استکبار برای ریشه‌کن کردن نهال انقلاب شکست خورد و مجبور به عقب‌نشینی شد، اکنون نیز می‌توان با توکل بر خدا و با همت و اقدام، این نقشه را باطل کرد.

در این برنامه حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، پیراهن شهید محمدطاها اقدامی کوچک‌ترین شهید حادثه‌ی تروریستی اهواز را که خانواده‌ی آن کودک چهارساله به رهبر انقلاب اسلامی اهدا کرده بودند، به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تقدیم کرد.

رهبر انقلاب نیز با ادای احترام به این هدیه‌ی ارزشمند، از رئیس سازمان تبلیغات خواستند سلام و تشکر صمیمانه‌ی ایشان را به خانواده‌ی آن کودک شهید و مردم اهواز ابلاغ کند.

در این دیدار ۱۱ تن از رزمندگان دوران دفاع مقدس، آقایان:
- مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری
- مرتضی بابایی خراسانی، رزمنده‌ی دفاع مقدس و مبتکر طراحی پل بر رودخانه‌ی اروند
- امیردریادار عبدالله معنوی، فرمانده ناوشکن سبلان و نویسنده‌ی دفاع مقدس
- موسوی، رزمنده‌ی دوران دفاع مقدس
- سردار رهامبخش حبیبی، رزمنده و جانباز دفاع مقدس
- سیدمسعود شجاعی، رزمنده و هنرمند انقلاب
- سرهنگ خلبان امیرعلی میلان، رزمنده‌ی دوران دفاع مقدس
- سردار حمید سرخیلی، معاون سپاه آبادان در زمان حصر آبادان
- امیر سرتیپ سعید پورداراب، فرمانده لشکر ۲۱ حمزه
- سردار سرتیپ نبی‌الله رودکی، فرمانده لشکر ۱۹ فجر فارس
- و خانم فاطمه جوشی، جانباز و نویسنده‌ی دفاع مقدس
به بیان نکات و خاطرات خود از دوران دفاع مقدس پرداختند.

همچنین تعدادی از رزمندگان و نویسندگان دفاع مقدس، آثار خود را به رهبر انقلاب اسلامی تقدیم کردند.

در این برنامه، سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز گزارشی از برنامه‌ها و فعالیت‌های انجام‌گرفته در زمینه‌ی حفظ و ترویج فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس بیان کرد.


در این مراسم نماز مغرب و عشا به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna