سه شنبه 29 اسفند 1402
 
تغییر کاربری دو عمارت تاریخی به موزه شهر و موزه مشروطه
 
 
در نشست مشترک مدیر کل میراث فرهنگی گیلان با رئیس شورای شهر بررسی شد؛
تغییر کاربری دو عمارت تاریخی به موزه شهر و موزه مشروطه
 
 
 
 
 
 
 
سرویس فرهنگی موج برنا - ظهر امروز مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان با رئیس شورای شهر در ساختمان شورا دیدار و گفتگو کردند.
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی کلانشهر رشت ظهر امروز مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان با رئیس شورای شهر در ساختمان شورا دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار که به درخواست مدیر کل میراث فرهنگی و میزبانی شورای شهر رشت صورت گرفت، دو موضوع همکاری مشترک برای تغییر کاربری عمارت میرزا خلیل رفیع به «موزه مشروطه» و عمارت بلدیه به «موزه شهر» بحث و بررسی شد.
در این دیدار رئیس کمیسیون فرهنگی شورا ، سرپرست شهرداری ورییس سازمان عمران و باز افرینی فضاهای شهری شهرداری رشت نیز حضور داشتند. از اداره میراث فرهنگی گیلان نیز معاون این اداره، مدیر سرمایه گذاری، مدیر یگان حفاظت میراث فرهنگی گیلان و مدیر میراث شهرستان رشت نیز حضور داشتند.
در این دیدار علاوه بر دو موضوع اصلی یاد شده، پیرامون همکاری های دو جانبه و رفع موانع به منظور، اطلاع رسانی بافت میراثی شهر به منظور جلوگیری از تخریب، ایجاد بازارچه دایمی صنایع دستی، همکاری مشترک برای برگزاری جشنواره خلاق خوراک به میزبانی رشت، ایجاد کمپینگ های اسکان مسافر و ساماندهی کمپ های موجود در بوستان ملت و ایجاد موزه منطقه ای گیلان در محدوده تالاب عینک نیز گفتگو شد.

 

 
رئیس شورای شهر رشت ضمن ابراز خرسندی از تعامل خوب مجموعه میراث فرهنگی به مدیریت شهری گفت: در این نشست نحوه همکاری بین دو دستگاه بررسی می گردد.
سید امیر حسین علوی افزود: پیرو مصوبات شورا و جلسات کشوری که با معاون سازمان میراث فرهنگی کشور داشتیم، می باید همکاری دو جانبه ای پیرامون راه اندازی موزه مشروطه و همچنین تبدیل عمارت تاریخی شهرداری به موزه بلدیه یا موزه شهر بین دو دستگاه شهرداری و میراث فرهنگی استان صورت گیرد.
 
 
 
وی به دیدار خود با با علی اصغر مونسان با معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است. در استانداری گیلان اشاره نمود و تصریح کرد: پیشتر مذاکراتی برای تغییر کاربری ساختمان تاریخی بلدیه صورت گرفت و مقرر شد با تخصیص اعتبار از سوی میراث فرهنگی برای مرمت، مالکیت بنا از شهرداری خارج شود ولی شورای شهر به دنبال مدلی از همکاری است تا ضمن استفاده از توان و تخصص میراث فرهنگی برای مرمت و تغییر کاربری بنا، تولی گری و مالکیت شهرداری حفظ شود.
وی تاکید کرد: چنین همکاری های دو جانبه ای در دیگر شهرهای کشور نیز رخ داده و ما شاهد مرمت بناهای فاخر دیگر شهرها و تغییر کاربری آنها به مکان های فرهنگی هستیم.
علوی به تفاهم نامه پیشین در زمان شهردار اسبق اشاره نمود و تاکید کرد: این تفاهم نامه نواقصی دارد که باید مرتفع شود تا بتوانیم به یک تصمیم مناسب برسیم.
رئیس شورا همچنین از تلاش های رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا در بررسی و تصویب موزه مشروطه تقدیر نمود و خاطر نشان کرد: فضای همکاری بین اداره کل میراث فرهنگی و مدیریت شهری و شورا بسیار مطلوب بوده و امیدواریم امروز بتوانیم این موضوعات را با یک تفاهم نامه عملیاتی به نتیجه برسانیم.
معاون میراث فرهنگی گیلان نیز در این دیدار گفت: برگزاری چنین نشست های مشترکی بین دو دستگاه های اجرایی در سطح کشور کمتر اتفاق افتاده و امیدواریم نتیجه این جلسه همکاری دو جانبه را داشته باشد.
 
 
 
ولی جهانی از تلاش اداره کل میراث فرهنگی برای نجات بناهای میراثی خبر داد و تصریح کرد: افزود: برخی بناهای شاخص در رشت هست که با سرمایه گذاربخش خصوصی وارد مذاکره شده ایم تا احیا و تغییر کاربری داده شود از جمله ؛ خانه فرهنگی گیلان، خانه سیف ، حمام گلزار و حمام حاجی و هتل ایران که دو مورد اخیر قرار است طرح های بوم گردی در ان اجرایی شود.
جهانی از تلاش برای ایجاد موزه منطقه ای گیلان خبر داد و تصریح کرد: اگرچه در دیدار با استاندار گیلان و دکتر مونسان قرار بود ساختمان بلدیه به عنوان موزه منطقه ای گیلان تغییر کاربری یابد، ولی به دلیل حق تولی گری مقرر شد، محدوده زمینی در نزدیکی تالاب عینک بدین منظور اختصاص یابد و با مصوبه و حمایت اداره کل میراث فرهنگی گیلان، عمارت بلدیه به عنوان موزه شهر تغییر کاربری می یابد و میراث فرهنگی نیز در ارسال مجوز مرمت، معرفی ناظر مورد تایید میراث و همچنین تجهیز آمادگی دارد با مدیریت شهری همکاری نماید.
معاون میراث پیرامون احداث موزه منطقه ای گیلان نیز گفت: دهه ۸۰ مصوبه مسکوتی برای راه اندازی موزه دفاع مقدس در محدوده عینک صورت گرفت که با همکاری های سازمان برنامه و بودجه قرار است موزه منطقه احداث و بخشی نیز به عنوان موزه دفاع مقدس در این موزه اجرایی شود.
جهانی یادآور شد: شورای شهر کوچسفهان اعلام آمادگی کرده می تواند زمین مناسب برای ایجاد موزه منطقه ای گیلان را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد ولی طبق دستور دکتر نوبخت، این موزه حتما باید در مرکز استان احداث شود و اگر مشکل زمین مرتفع شود، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قول مساعد برای تامین اعتبار احداث را صادر کرده است.
 
 
 
وی خواستار رفع مشکل در اجرایی کردن المان دکتر حشمتف احداث بازارچه دایمی صنایع دستی، ساماندهی گورستان سلیمانداراب هم از سوی مدیریت شهری شد و از احداث مشهد میرزا در ماسال خبر داد.
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی گیلان نیز در این دیدار گفت: همکاری شورا و شهرداری با توجه سیاست های جدید دولت می تواند اتفاقات خوبی در حوزه میراثی رقم بزند.
شاه محمدی افزود: با توجه به شرایط کشور امسال و سالهای پیش رو سیل گسترده گردشگر را به سمت گیلان داشته باشیم.
شاه محمدی افزود: حوزه گردشگری و صنایع دستی می تواند باعث افزایش ارزش برای گیلان گردد.
وی با اشاره به پنجشنبه بازارهای هنرهای گیلان خاطر نشان کرد: امید است با همکاری مدیریت شهری و شورا برخی مشکلات اجرای این طرح مرتفع گردد. قرار بود راه اندازی غرفه پنجشنبه بازار پیاده راه برای هنرمندان رایگان باشد ولی بعد مقرر شد نیم بها پرداخت کنند، اما اکنون باببت اجاره غرفه در هر روز ۳۵ هزار تومان دریافت می گردد که با احتساب اجاره تجهیزات هر غرفه ۵۰ هزار تومان برای هنرمند هزینه دارد. وی خواستار همکاری مدیریت شهری شد تا هنرمندان بتوانند محصولات خود را در پیاده راه عرضه کنند.
شاه محمدی همچنین خواستار همکاری دو حوزه سرمایه گذاری شهرداری رشت و میراث فرهنگی در اجرای بسته های سرمایه گذاری و طرح های بوم گردی شد و ادامه داد: فرصت های سرمایه گذاری در رشت زیاد است ولی ارتباط دو دستگاه خدماتی عملا قطع است و فرصت های دو طرف ناشناخته مانده است. پیشنهاد می شود هر دو هفته یکبار جلسات مشترکی بین حوزه سرمایه گذاری دو دستگاه ایجاد شود. اداره میراث دنبال تولی گری و دخالت نیست ولی این ارتباط می تواند موانع حضور سرمایه گذار بخش خصوصی را بردارد.
 
 
وی در مورد وضعیت نامطلوب کمپ مسافر بوستان ملت نیز اظهار ناخرسندی کرد و گفت:
کمپ بوستان ملت تعطیل شده است . باید در فکر ایجاد کمپینگ باشیم. سالهای آتی متقاضی سفر ارزان به گیلان افزایش می یابد. بنابراین به دلیل وضعیت اقتصادی کشور باید در شهرهای گردش پذیر کمپینگ احداث کنیم.
فرمانده یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی گیلان نیز در این دیدار گفت: برای صیانت از آثار تاریخی و مکان های حفاظت شده می باید پیشگیری و پیگیری در حوزه جرایم داشت. متاسفانه
در رشت مرمت های غیر مجاز و ساخت و سازهای غیر مجاز در بناهای میراثی صورت می گیرد که برای جلوگیری از آن نیازمند همکاری و هماهنگی بین شهرداری و یگان حفاظت رشت هستیم.
سرهنگ گلپوی افزود: اگر تغییر کاربری های با نظارت شهرداری باشد و مجوز تخریب و تغییر بنا به بناهای میراثی صادر نشود، گشت یگان حفاظت نیز بهتر می تواند جلوی تخلفات ایستادگی کرده و مانع از تخریب بناهای یمراثی شود.
مدیر میراث شهرستان رشت نیز گفت: مشکلات زیادی در حوزه شهرستان رشت رخ می دهد . بویژه اسکان نامطلوب مسافران و چادر زدن آنها که در فاصله ۱۰ متری فرمانداری هم چادر زده بودند.
میرزایی خواستار راه اندازی مجدد کمپ بوستان ملت و همچنین ایجاد کمپ جدیدی در محدوده خارج شهر شد و تاکید کرد: وضعیت بوستانها در پیک مسافر با نصب چادر چهره شهر را هم نا زیبا کرده است.
کمپ مت در حال راه اندازی است در ورودی شهری زمینی برای احداث کمپ و چادر درنظر گرفته شود.
وی همچنین گفت: از ابتدای سال تامرداد ۵میلیون و ۵۴۰ هزار مسافر وارد گیلان شده و در شهریور باز پیک مسافر داشتیم.
میرزایی خواستار راه اندازی بازارچه دایمی صنایع دستی با همکاری شهرداری شد و ابراز کرد: فقط رشت هست که بازارچه دایمی صنایع دستی ندارد. شهرستان های دیگر گیلان با تخصیص اعتبار ایجاد شده دارند و در حال حاضر تنها رشت ۴هزارهنرمند صنایع دستی دارد.
رئیس اداره میراث رشت خواستار دریافت مجوز قانونی از میراث برای پروژه های بازآفرینی رشت شد و تصریح کرد: درحال حاضر برای مدیران شهرداری که بدون صدور مجوز اقدام به اجرای پروژه های بازآفرینی کرده اند، مشکلات حقوقی و قضایی پیش آمده است.
مدیر حقوقی میراث فرهنگی نیز خواستار همکاری بیشتر با شهرداری ایجاد یک گروه کاری شد و تاکید کرد: ساخت و سازهای بدون مجوز میراث و نصب تابلو های صنفی در بافت های میراثی یکی از مشکلات است و اکنون بیش از ۲۰۰ مورد پرونده به حقوقی اداره ارجاع شده که اگر بخواهیم پیگیری نماییم، علاوه بر صرف وقت نارضایتی شدید در پی خواهد داشت. بنابراین در ابتدا شهرداری نباید اجازه ندهد در بافت تاریخی تابلو نصب شود. و از متقاضیان بخواهد حتما از اداره میراث استعلام نمایند.
رئیس شورای شهر رشت نیز گفت: ما به یک برنامه راهبردی و عملیاتی نیاز داریم تا بدانیم میراث در حوزه گردشگری مطالعات جامع برای استان و رشت داشته است تا بتوانیم با یک سیاست جامع برسیم تا این دو همکاری برای اقتصاد شهر آورده داشته باشد. نه اینکه امروز رشت تبدیل شود به کمپ و چادر مسافرتی. باید به سمتی برویم که مسافری که قصد اقامت دارد، توان هزینه کرد هم داشته باشد. اینکه چه نوع مسافری باید جذب شود و ما چه برای عرضه داریم، باید عملیاتی شود و یک چشم انداز بلند مدت در حوزه گردشگری داشت.
علوی همچنین گفت: باید مشوق هایی برای احیا کننده های بافت های میراثی داشت و بستری ایجاد شود که خود شهروندان دنبال احیا و تغییر کاربری بناهای خود باشند و مدیریت شهری و میراث در این پروسه موانع را بردارند.
رئیس شورا پیرامون موضوع اصلی جلسه هم گفت: مرمت و تغییر کاربری عمارت میرزا خلیل به موزه مشروطه و عمارت بلدیه به موزه شهر اولویت امسال ماست و مشخصا سازمان میراث فرهنگی چه نوع کمکی می تواند به مدیریت شهری داشته باشد.
وی خواستار دیدار مشترک شورا و اداره میراث گیلان با معاون میراث کشورف دکتر طالبیان شد تا بتوان اعتبار این تغییر کاربری را نیز در سطح ملی پیگیری نمایند.
 
 
 
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا نیز در این دیدار اظهار کرد: چند موضوع اساسی باید امسال اجرایی گردد و اجازه نداد مصوبات در حد تصویب باقی بماند. باید در یک کمیته کاری مشترک این مصوبات نظیر موزه مشروطه عملیاتی شود.
عاقل منش با اشاره به مکاتبات اداره میراث فرهنگی برای تغییر کاربری ساختمان بلدیه به موزه منطقه ای اظهار کرد: رفع مشکلات می باید در جلسات مشترک اینچنینی رخ دهد. عزم و اراده در سالهای گذشته نیز بوده، ولی تاکنون اجرایی نشده است.
وی با اشاره به اجلاس شوراهای کلانشهرها در تبریز به بازدید خود از موزه مشروطه این شهر اشاره نمود و تصریح کرد: موزه مشروطه تبریز با تلاش میراث فرهنگی این شهر احداث شده است. متاسفانه خروجی جلسات ما ملموس نیست .چرا هنوز موزه در خور شان میراث گیلان نداریم. مدیران دستگاه های ارشد نخواستند یک مکان آبرومند برای احداث موزه منطقه ای گیلان ایجاد کنند. امروز نمایندگان مردم و متولیان حوزه میراث گردهم آمده اند تا این تصمیم های روی کاغذ عملیاتی شود.
عاقل منش با اشاره به مصوبه شورا در تغییر کاربری عمارت میرزا خلیل رفیع به موزه مشروطه خاطرنشان کرد: می توان از مشارکت های سازمان های مردم نهاد نیز برای اجرایی کردن این مهم کمک گرفت. همچنین برای اداره این موزه نیز نیازمند همکاری میراث هستیم. تاکنون دو مدل اساسنامه در شهرداری و مرکز پژوهش نوشته شده که شهرداری مدیریت و مالکیت خود را داشته باشد و میراث نیز کمک کند. در قسمت سرمایه گذاری هم سرمایه گذارانی هستند که اعلام آمادگی کرده اند موزه های مربوط به تاریخ بلدیه و رشت و یا بحث شهر خلاق و موزه خوراک شناسی هم در عمارت بلدیه راه اندازی گردد. و یا می توان با راه اندازی رستوران هایی که خوراک محلی عرضه می کنند، به جذب گردشگر در رشت کمک کرد.
وی خطاب به سرپرست شهرداری نیز خواستار رسیدگی در حوزه نصب تابلوهای غیر مجاز اصناف در محدوده های میراثی شد.
عاقل منش پیرامون حمایت از فعالان صنایع دستی نیز گفت: به عنوان یک مطالبه جدی باید به فکر احداث یک مرکز دایمی صنایع دستی باشیم.
وی در مورد تاخیر در اجرای المان دکتر حشمت نیز گفت: مشکلی برای احداث نداریم. ولی برای ایام دهه محرم، تجهیز کارگاه جابجا شده تا برای تردد هیات های عزاداری مشکلی پیش نیاید و بعد از محرم کار از سر گرفته می شود.
وی در مورد بازارچه صنایع دستی گیل بانو نیز ابراز کرد: قرارداد ان منعقد شده و قرار است یک تشکل با نظر امور بانوان استانداری از زنان بد سرپرست فعال حوزه صنایع دستی غرفه ها را در اختیار متقاضیان قرار دهد. غرفه ها یک سری نواقص دارد که قرار است شهرداری موانع را رفع نماید.
عاقل منش در مورد حوزه گردشگری نیز گفت: رشت مقصد گردشگری ۲۰۲۰ شعار ما از دوره فرماندار گذشته بود و جلساتی هم در این زمینه برگزار شد. اگرچه بسیاری از زیر ساختها را نداریم و وضعیت اقتصادی کشور و شهر نامناسب است ولی شهروندان انتظار دارند و رشت همچنان مقصد گردشگران است و باید از این فضا استفاده کنیم.
علیزاده، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان نیز گفت: تاکنون چند جلسه در زمینه موزه مشروطه و موزه منطقه ای گیلان برگزار شده و بازتاب خبری هم داشته و شهروندان انتظار اجرایی شدن آن را دارند.
 
 
 
وی با اشاره به نشست با دکتر مونسان اظهار کرد: تفاهم نامه نخست که می باید ساختمان شهرداری در تملک میراث قرار گیرد اصلاح شده و میراث صرفا برای ایجاد موزه منطقه ای به نفع شهر فرصت سازی می کند.
علیزاده همچنین گفت: استفاده چند وجهی از عمارت بلدیه مورد تایید میراث نیست. ولی می توان تنوع در حوزه های مختلف ایجاد کرد. و یا در مکان های دیگر این ساز و کار را اجرایی کرد.
وی همچنین تصریح کرد: در حوزه ایجاد موزه مشروطه هم اداره میراث آمادگی دارد و همکاری در سطح میراث کشور نیز مهیاست. و سهم هر دو دستگاه مشخص گردد. گیلان سهم قابل اعتنایی برای به نتیجه رسیدن مشروطه داشته و اگر نتوانیم این موزه را ایجاد کنیم سهم خود را نادیده گرفته ایم.
مدیر میراث گیلان تاکید کرد: این اداره در بحث مرمت شهرداری تجهیز و صدور مجوز میراث کمک کرده و در حوزه مرمتی و کارشناسی هم میراث آمادگی همکاری دارد. و اساسنامه شیوه اداری مجموعه ها، می تواند هیات امنایی باشد و به هر شیوه ای شهرداری اعلام کند، امادگی داریم بصورتهیات امنایی موزه را اداره نماییم.
وی از مدیریت شهری خواست تا برای تغییر کاربری ساختمان های مسکونی و برج های بلااستفاده به محل اسکان مسافر و هتل با اداره میراث فرهنگی همکاری نماید.
علیزاده تاکید کرد: برای مقصد گردشگری شدن رشت، نیازمند یک مانفیست هستیم که در میراث کشور تصویب شود. پیشنهاد می شود یک کارگروه مشترک در میراث و شهرداری ایجاد شود تا این مانیفیست تهیه و به سازمان مرکزی پیشنهاد گردد.
مدیر اداره کل میراث گیلان در پایان گفت: مادامی که اعضای شورای خوش فکر و دغدغه مند و مدیریت شهری علاقه مند به شهر باشند، می توانند در مسیر با هم تعامل داشته باشند. و شهر نیز تشنه کار کردن است.
علی بهارمست، سرپرست شهرداری نیز در این جلسه گفت: ساختمان بلدیه سرمایه این شهر است و همه دستگاه های اجرایی و از جمله مدیریت ارشد استان باید برای راه اندازی موزه شهر به مدیریت شهری کمک کنند.
وی تصریح کرد: می توان با همکاری میراث، طرح مرمتی و تغییر کاربری موزه مشروطه را آماده کرد و برآورد هزینه داشت و اگر نیاز به اصلاح و متمم بودجه داشت، طی لایحه ای به شورا ارسال شود .
 
 
 
 
Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna