سه شنبه 29 اسفند 1402
فرماندار فومن در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛

مسئولان شهرستانی شرایط حضور سرمایه‌گذاران را تسهیل کنند

گفت و گوی محمود قاسم نژاد فرماندار فومن در خصوص فعالیتهای شهرستان فومن

سرویس اجتماعی موج برنا - به منظور بررسی خدمات دولت تدبیر و امید در فومن، گفت و گویی با محمود قاسم نژاد فرماندار این شهرستان ترتیب داده شده است که در ادامه می‌خوانید.

شهرستان فومن در جنوب غربی استان گیلان با مساحت 936 کیلومتر مربعی واقع شده است. فومن که به شهر مجسمه‌ها و کلوچه‌اش معروف است؛ بر سر راه شهر تاریخی و زیبای ماسوله و نیز بنای تاریخی قلعه رودخان قرار دارد و به همین دلیل مسافران زیادی در آن توقف می کنند.

 

در ابتدا معرفی کوتاهی از خودتان داشته باشید و از سوابق کاری خود بگویید.

متولد شهرستان صومعه سرا و دارای مدرک دکترای جغرافیا با گرایش برنامه ریزی روستایی هستم. در مدت 28 سال خدمت در وزارت کشور 8 سال به عنوان دهدار، 4سال بخشدار میزاکوچک صومعه سرا، بیش از 4 سال معاون فرماندار در ماسال و با شروع به کار دولت یاز دهم 4 سال به عنوان فرماندار ماسال و حدود 3 ماه است که فرماندار فومن هستم.

زمانی‌که بعنوان فرماندار شهرستان فومن منصوب شدید برای بهبود خدمات رسانی در شهرستان چه دغدغه هایی داشتید؟

نقش‌آفرینی در مسیر ایجاد اشتغال و کاهش مشکلات معیشتی مردم در شرایط اقتصادی کنونی یکی از دغدغه‌های اصلی در زمان قبول مسئولیت در شهرستان فومن بود.

یکی از مهمترین اهداف دولت تدبیر و امید در حوزه اشتغال تعریف شده است و برای ارائه خدمات بهتر به مردم، تسهیلات اشتغالزایی در سالجاری بعنوان ابزاری برای توسعه اشتغال در دستور کار قرار گرفت. چه برنامه ای برای جذب بیشتر سهمیه تسهیلات اشتغالزایی فومن دارید و با توجه به اینکه استاندار گیلان از جمله مهمترین اهداف در حوزه اشتغالزایی استان را گردشگری و بوم گردی تبیین کرده اند چه اقداماتی در این حوزه انجام شده است؟

جلسات هفتگی بوم گردی و استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی به صورت منظم برگزار می شود اما در مسیر پرداخت تسهیلات عواملی وجود دارد که در ایستگاه‌های مختلف موجب کندی کار می شود و امیدواریم بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم.

شرایط گیلان باعث شده مسافران و گردشگران بسیاری به این استان و شهرستان فومن سفر کنند. بکارگیری ظرفیت‌های مختلف در حوزه گردشگری بویژه در بخش بوم گردی می‌تواند علاوه بر رونق معیشت و اشتغال روستایی بستری برای عرضه محصولات صنایع دستی به صورت بی‌واسطه باشد.

برنامه های پنج ساله توسعه فومن و چشم انداز آینده این شهرستان را چگونه ترسیم کردید و ارزیابی شما از شاخص‌های توسعه‌ای شهرستان چیست؟

مهمترین کار ما در حال حاضر پرداختن به اشتغال و بحث کاهش بیکاری است و در زمینه اقدامات زیر بنایی تمامی روستاهای بالای 20 خانواده برق دار و در زمینه گاز در دولت یازدهم اکثر روستاهای ما گاز دار شدند و جزو شهرستان های سبز هستیم و در حال حاضر بیش از 96 درصد از این نعمت برخوردار هستند.

میانگین راه روستایی ما از میانگین استانی در مقایسه با سایر شهرها بالاتر است ولی باز قانع کننده نیست و باید کارهای بیشتری صورت پذیرد.

در زمینه آب روستایی وضعیت خوبی نداریم و بخشی از مشکلات ما به خاطر وضعیت منابع آبی و بخشی دیگر به واسطه کوهپایه ای بودن سکونت گاه های مردم مشکلاتی داریم که به همین دلیل میانگین 67 درصد آب رسانی را داریم که کوشش می کنیم در این زمینه هم خدمات بهتری داشته باشیم.

با توجه به محدودیت منابع اعتباری دولت چقدر تلاش کردید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنید؟

استفاده از سرمایه گذاران بخش خصوصی به عنوان یکی از راهبردهای اصلی محسوب می‌شود. در دو نشستی که با سرمایه گذاران و شهرداران داشتیم سرمایه گذارانی تعرفه شدند که قدرت هزینه چند ده میلیاردی را دارند و امیدواریم به منظور پایدار کردن توسعه شهری، ساخت واحد های اقامتی، شهر بازی و اماکن اقتصادی جذاب، مدیریت شهری از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنند.

با توجه به فاصله کم میان فومن و مرکز استان جمعیت شهر فومن همواره دو برابر است و در این مسیر هر سرمایه گذاری که به فومن مراجعه کند و در زمینه گردشگری و اقامتی سرمایه گذاری کند ضمانت بازگشت سرمایه آن بسیار بالا خواهد بود. تلاش ما بر این است که همه مسئولان در شهرستان شرایط را برای در اختیار قرار دادن امکانات به سرمایه گذاران تسهیل کنند.

ایجاد نشاط اجتماعی از اهداف و تاکیدات دولت تدبیر و امید است. در شهرستان فومن به این منظور چه اقداماتی صورت گرفته است؟

فومن ظرفیت های فرهنگی و اجتماعی بسیار بالایی دارد. این شهر زادگاه مرجع عالیقدر حضرت آیت الله بهجت است که به عنوان یکی از افتخارات این خطه رفتار ایشان در زندگی و معیشت مردم همواره تأثیرگذار بوده است.

این شهرستان همچنین زادگاه نام آورانی همچون شیون فومنی، کیومرث صابری(گل آقا) و علمای دیگری که از مجتهدان بزرگ کشور محسوب می‌شوند، است.

برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان در تابستان از طریق اداره ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی و اوقاف همواره در دستور کار ماست تا زمینه ایجاد نشاط اجتماعی در شهرستان فراهم شود و برگزاری مراسم‌های فرهنگی و مذهبی و نیز کنسرت‌ها هم می تواند در چارچوب قانون و موازین شرعی موجب ایجاد نشاط در بین جامعه شود.

تعامل با احزاب سیاسی و اقشار مختلف جامعه نیز در چارچوب وظایف فرمانداران قرار دارد. بعنوان فرماندار شهرستان فومن در این زمینه چقدر تلاش کردید؟

یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید گسترش فعالیت احزاب بوده و آنان می توانند هم راستی آزمایی کنند و هم مطالبه گر باشند. در مدت فعالیتم در این شهرستان سه نشست با احزاب برگزار کردم و از ظرفیت‌ها برای توسعه فعالیت بیشتر آنان استفاده می‌کنیم.

برای رفع موانع تولید در سطح شهرستان چه برنامه هایی دارید؟

بازدید از صنایع و بنگاه های اقتصادی برای شناخت بیشتر از مشکلات آنان انجام گرفته و در برنامه کاری ما قرار دارد و در این مدت با حضور مدیران استانی جلساتی تشکیل شده تا گام موثری در راستای رفع موانع تولید برداریم.

استاندار گیلان با ابلاغ بخشنامه ای به فرمانداران و دستگاه های اجرایی بر بکارگیری بانوان و جوانان در پست های مدیریتی تاکید کردند. در این خصوص چه برنامه‌هایی دارید؟

چابک سازی و جوانگرایی مدیریتی و استفاده از بانوان در مدیریت های محلی در دستور کار دولت قرار دارد و مورد تأکید استاندار گیلان است. در این حوزه بر اساس همین سیاست ها در حال حرکت هستیم و باید تلفیقی از افراد با تجربه در کنار افراد جوان داشته باشیم و این امر برای تصمیم سازی و حرکت رو به جلو نیاز مند بررسی عمیق تر است تا در برهه فعلی در کنار جوانگرایی از تجربه افراد با تجربه نیز استفاده کنیم.

چقدر با فضای مجازی ارتباط دارید و تعامل شما با رسانه ها چگونه است؟

امروزه نیاز هر فرد و مدیری، استفاده از ابزار ارتباطی و استفاده از فضای مجازی است. نقد مدیران و طرح مسائل شهرستانی بسیار خوب است اما در این مسیر باید خدمات و اقدامات شایسته صورت گرفته از سوی دولت و نظام نیز طرح و منتشر شود و در این مسیر رسانه‌ها باید مطالبه گر خواسته های همه مردم نه فرد یا جناح خاصی باشند.

و سخن پایانی....

اکثر شبکه‌های توزیع برق و ترانسفورماتورها در این شهرستان فرسوده است و به اندازه نیازمندی ها نتوانستیم اینها را به روز کنیم که نیازمند حمایت‌های استانی و ملی هستیم و در این مسیر نهادینه‌سازی فرهنگ مصرف در استفاده از آب، برق و گاز و غیره نیز بسیار مهم است.

 
 
Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna