پنج شنبه 30 فروردین 1403

Image result for ‫ارز دانشجویی‬‎

 

تامین ارز دانشجویان خارج از کشور دغدغه بزرگ خانواده ها

با افزایش لحظه ای بازار ارز

"بودن یا نبودن ، ماندن یا نماندن "

دانشجویان خارج از کشور  مسئله این است

یادداشت سردبیر موج برنا – بحث افزایش طلا و ارز روی بسیاری از کالاهای اساسی ، دارو و حتی مایحتاج عمومی تاثیر مستقیم گذاشته است .افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و لبنیات بسیاری از خانواده ها را با مشکل مواجه کرده است .

در میان افزایش قیمت کالاهای اساسی ، هزینه های درمان و تحصیل ، تامین هزینه های تحصیل دانشجویان خارج از کشور هم مشکلی بزرگ را برای خانواده ها ایجاد کرده است ، مشکلی که خانواده ها از یک سو برای تامین نقدینگی جهت خرید ارز دارند و پس از تامین نقدینگی افزایش روزانه و بعضا دقیقه ای ارز مشکلات زیادی برای این خانواده ها ایجاد کرده است .

ارز خارجی دانشجویان از گرانی تا ...

امروز چهارشنبه 14 شهریور 1397 برای بررسی قیمت ارز به چند بانک معین ارائه دهنده خدمات ارزی مراجعه کردم ، نگرانی در چشمان خانواده ها موج می زد ، تامین ارز از یک طرف ، تامین نقدینگی از سوی دیگر موجب نگرانی خانواده ها  شده بود . خانواده هایی که با هزاران امید فرزندان خود را برای تحصیل به غربت فرستاده اند و حالا هم درد دوری است و هم نگرانی تامین هزینه ها ، در واقع نگران کننده تر اینکه خانواده ها می گویند ما نگران چگونگی تامین و ارسال ارز هستیم و از آنسو فرزندانمان دغدغه نقدینگی ما هستند .

خانم ح . ن می گفت : اینجا و در ایران همه در کنار هم هستیم و هر چه داریم با هم تقسیم می کنیم ، پسرم در کشور غریب چشم انتظار این پول هستیم و هر طور شده باید تامین کنیم .

س . م هم با نگرانی می گفت : گویا باید برگردد ، هرچه داشتیم فرستادیم و دیگر نمی دانم چه باید بکنم بیش از دو سال است که درس می خواند و کار می کند ، امیدوار بودیم به زودی با دانش و دست پر به کشور باز می گردد .

اما در این میان مشکلاتی هم در میان بود ، مشکل دانشجویان پزشکی که گویا ارز به آنها تعلق نمی گرفت .

Image result for ‫ارز دانشجویی‬‎Image result for ‫ارز دانشجویی‬‎

 

تامین یا عدم تامین ارز دانشجویان پزشکی مسئله این است

زوج میانسالی هم به یکی از بانکها برای دریافت ارز دانشجویی ، دانشجویان پزشکی مراجعه کرده بودند و به غیر مسئله تامین ارز با مشکل عدم تعلق ارز به دانشجویان پزشکی مواجعه شدند .

این خانواده پاسخ به اینکه چرا نگران هسنید ، گفتند : امروز با مشکلی دیگری مواجه شدیم و مطلع شدیم در پزشکی به دانشجویان در مقطع تخصص و فوق تخصص ارز تعلق می گیرد.

 و در  ادامه هم ضمن صحبت با خانواده ای دیگر مطلع شدیم در بحث مهندسی هم کارشناسی ارشد و دکترا ارز تعلق می گیرد و این یعنی التهاب و نگرانی که جدا از دوری ، تامین نقدینگی ، حالا دلنگرانی تامین یا عدم تامین مسئله این خانواده هاست .

تامین هزینه های تحصیل ، جایگزین تحصیل و مطالعه

خانواده ای در خصوص علاقمندی فرزندش به تحصیل و مطالعه می گفت : در زمان تحصیل در  ایران بیش از 15 ساعت از روزمره فرزندمان صرف مطالعه می شد ، طی این سالها هم همین جدیت را در خارج از کشور صرف تحصیل و مطالعه می شد ، اما این روزها و بعد از روزهای سال جدید او هم برای هم دردی ما کار می کند تا بخشی از هزینه ها را تامین کند .

به هر تقدیر دغدغه های ارز دانشجویی ، جدا از فلسفه ارز مسافرتی و مشکلات خانواده هایی که بیماران خاص دارند و در بازار نایاب شده مشکلات فراوانی دارند .

بودن یا نبودن ، ماندن یا نماندن مسئله این است

سخن آخر اینکه بسیاری از این خانواده ها با 3 برابر شدن ارز و هزینه های خانواده در کشور از یک طرف و عدم تغییر درآمد موجب خواهد شد تا یک تصمیم را به عنوان آخرین تصمیم را بگیرند ،

                                               (( بودن یا نبودن و مسئله این است . ))

                                                                                                  یادداشت سردبیر : حمیدرضا رحیم زاده

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna