پنج شنبه 9 فروردین 1403

پایگاه خبری موج برنا - حریرچی با تاکید بر اینکه، این ویروس از ویروس های منتقله از حشرات است و پشه های نوع آئدس می توانند آنرا منتقل کنند، ادامه داد: این پشه می تواند علاوه بر ویروس زیکا منتقل کننده چند نوع بیماری ویروسی دیگر مانند تب زرد، تب دنگی، چیکن گونیا هم باشد، چون پشه آئدس توانایی انتقال این ویروس ها را دارد؛ معمولا بعد از ورود ویروس تب دنگی به یک منطقه زمانی نمی گذرد که بیماری چیکن گونیا و اخیرا در بعضی مناطق خاص به دنبال آن زیکا ویروس هم گزار ش می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت اضافه کرد: کشورهای آمریکای جنوبی و آمریکای مرکزی و بخش هایی از مناطق جنوبی ایالات متحده آمریکا در سال های اخیر شاهد رشد و گسترش فراوان پشه های آئدس بوده اند.

حریرچی خاطرنشان کرد: پشه ها بعد از خونخواری از انسان های مبتلا به بیماری ناشی از زیکا ویروس می توانند این بیماری را به انسان های دیگر منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه این ویروس اولین بار حدود 70 سال قبل در میمون های آفریقایی در جنگلی به نام زیکا شناخته شد و بعد از آن نیز موارد انسانی به صورت تک گیر در مرکز آفریقا و سپس آسیای جنوب شرقی گزارش شد، اظهار داشت: اکنون طغیان بزرگی در برزیل ( در درجه اول) و برخی کشورهای امریکای جنوبی و مرکزی و جزایر کارائیب در گردش است .

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد: هرچند این بیماری در 80 درصد موارد بی علامت است و اگر بیماری علامتدار شود نیز معمولا خفیف بوده و دوره 2 تا 7 روزه آن بطور ملایم طی می شود اما از اردیبهشت ماه امسال که این بیماری در برزیل برای اولین بار شناخته شد تاکنون چند هزار مورد تولد نوزاد با سر کوچک (میکروسفالی) در برزیل ثبت شده است که احتمال داده اند بدنبال ابتلای مادر به این ویروس در دوران بارداری رخ داده باشند و این احتمال در دست بررسی و مطالعه است و هنوز تایید نشده است.

حریرچی افزود: بروز احتمالی یکباره در بعضی بیماران و عوارض جنینی یاد شده بدنبال ابتلا به زیکاویروس هنوز بطور قطع ثابت نشده اند اما در صورت اثبات می توانند بسیار نگران کننده باشند و سازمان جهانی بهداشت در جلسه روز 12 بهمن 94 به این تصمیم رسیده اند که اعلام فوریت بهداشتی بین المللی کنند.

به گفته وی، علایم این بیماری ممکن است تب، بدن درد، درد مفاصل، بثورات پوستی و قرمزی چشم باشد، هم چنین دوره نهفتگی یا کمون بیماری هنوز بطور دقیق شناخته نشده است و این بیماری به ندرت به مرگ منجر می شود و اغلب مواردی که در نهایت بیمار فوت شده است دارای بیماری زمینه ای مزمن بوده اند.

وی افزود: تشخیص زیکا با انجام آزمایش پی سی آر و جداسازی ویروس از نمونه خون انجام می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص راههای انتقال این بیماری گفت: یکی از راههای انتقال این بیماری از طریق انتقال خون است و هرچند راه اصلی انتقال بیماری نیست توصیه جهانی بر این است که کسانی که به مناطق پرخطر سفر کرده اند تا سه هفته بعد از بازگشت از اهدا خون پرهیز کنند. هم چنین تاکنون فقط یک مورد انتقال جنسی از انسان به انسان گزارش شده است.

وی در ادامه اظهار داشت: پشه آئدس در آب های راکد تخم گذاری می کند و جمع شدن آب های راکد در اطراف محل زندگی انسان ها محل مناسبی برای تخم گذاری پشه است.

حریرچی راهکارهای کاهش خطر این بیماری گفت: اطلاع رسانی و آگاه سازی کسانی که قصد سفر به مناطق طغیان بیماری زیکا را دارند به ویژه برای زنان باردار و آموزش راه های پیشگیری از گزش پشه فعلا باید انجام شود.

هم چنین برقراری و تقویت نظام مراقبت از این بیماری و استقرار روش های تشخیص انتخابی برای شناسایی بیماران سفر کرده به مناطق در خطر و افزایش ظرفیت تشخیصی آزمایشگاه ها اقدام مناسب دیگر است. سمپاشی و کاهش محل های مناسب برای تخم گذاری حشره عامل بیماری نیز باید انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: برای این بیماری هیچ واکسن و داروی اختصاصی کشف نشده است .

منبع : پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna