سه شنبه 29 اسفند 1402

۲۶ مرداد ایران معطر به بوی پیراهن یوسفImage result for ‫26 مرداد ورود آزادگان‬‎

۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹، میهن اسلامی

شاهد حضور اولین گروه آزادگان سرافراز بود.

 

 

یادداشت سر دبیر موج برنا – برای رفتن به مدرسه عشق حکایی عجیب داشتند ، از دست بردن در فتوکپی شناسنامه تا نگاشتن اثر انگشت مادر و پدر در زیر رضایت نامه رفتن به مدرسه عشق که شوق لبخند هدیه به عکاسان جنگ بود .

بازگشتشان هم حکایتی دیگر داشت و اینبار مادران و پدران عاشق بوی پیراهن یوسف را می شنیدند و شوق دیدار وطن ، وطن و بوسه برخاکی که وجب به وجبش را می شناسند ، دوست می دارند و عاشقانه از دانه دانه خاکش پاسداری کردند .

و بالاخره به وقوع پیوست و سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن

26 مرداد سال 1369 خبری بزرگ ایران را لرزاند ، خبری که نه فقط شیر زنان و شیر مردان ، پدران و مادران را در انتظار رسیدن فرزندان مهیای حضور کرده بود ، بلکه فرد فرد ایرانیان مهیای غیور مردان آزاده سرافراز بودند و بالاخره وعده الهی " الله مع الصابرین " تحقق یافت و آزادگان سرافراز پس از سالها رنج و مرارت در زندان های رژیم بعث، به ایران اسلامی بازگشتند.

Image result for ‫26 مرداد ورود آزادگان‬‎Image result for ‫26 مرداد ورود آزادگان‬‎

 

سال 1369 سالی پر تلاطمی برای مردم ایران بود، در گرماگرم تابستان، روز 26 مرداد سال 1369بالاخره جمهوری اسلامی ایران با سربلندی توانست رزمندگانی را که عاشقانه از دین و شرف ، مرز و ناموس و وجب به وجب خاک کشور دفاع کرده بودند و در دست دشمن اسیر شده بودند ، به وطن بازگرداند.

سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن

روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹، میهن اسلامی شاهد حضور اولین گروه آزادگان سرافرازی بود که پس از سال ها اسارت در زندان ها و اسارتگاه های رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند .

ستاد رسیدگی به امور آزادگان که در ۲۲ مرداد ۶۹ تشکیل شده بود، تبادل حدود 50 هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی و با هماهنگی دستگاههای دیگر برعهده گرفت. با این تفاوت که اسرا آنها نظامی بودند و اسرای ما بیشتر بسیجی و غیرنظامی بودند و  البته با ادراک همه جانبه نظامی و فهم و درک اعتقادی و مذهبی که در کمتر ارتش در دنیا مشاهده می شود .

Image result for ‫26 مرداد ورود آزادگان‬‎Image result for ‫26 مرداد ورود آزادگان‬‎

 

 

 آزادگان، صبورتر از سنگ صبور و راضی ترین کسان به قضای الهی بودند. اینان سینه هایی فراخ تر از اقیانوس داشتند که از همه جا و همه کس بریده و به خدا پیوسته بودند. آزاده نامیده شدند چون از قید نفس و نفسانیات رهایی یافته بودند.

مقام معظم رهبري درباره آزادگان مي فرمايند 

  يكي از چيزهايي كه شما را، دل هايتان را زنده نگاه مي داشت، پراميد نگاه مي داشت، ياد آن چهره و روحيه ي پر صلابت امام عزيزمان بود. آن بزرگوار هم خيلي به ياد اسرا بودند. حال پدري را كه فرزندانش به اين شكل از او دور شده باشند، راحت مي شود فهميد.

مسأله اسارت طولاني اين ملت به نوبه خود امتحان ديگري بود كه ملت ما با موفقيت آن را به انجام رسانده و اسراي ما همانند ملت ايران از خود آزاد مردي نشان دادند و سرانجام با موفقيت و سرافرازي به وطن بازگشتند

شما در دوران اسارت ، شرايط سختي را گذرانديد ، اما در عين حال با حفظ دين و اعتقادات و دلبستگي خود به اسلام، امام و انقلاب موجب افتخار و آبرومندي ملت خود در برابر دشمن شديد.

Image result for ‫26 مرداد ورود آزادگان‬‎Image result for ‫26 مرداد ورود آزادگان‬‎

 

کلام آخر اینکه : ایران مهد مردان و زنانی است که در روزهای سخت ، همراهان بی همتا ، در وفاداری بی همتا ، در عشق و ارادت به اهل بیت بی نظیر و ... هستند ، جنگ تحمیلی ایران حق علیه باطل بود ، ایرانیان با وحدت کلمه و تحت هدایت و رهبری ولی فقیه در برابر نه فقط  رژیم بعث بلکه چندین متحدی که او را تا دندان مصلح کرده بودند ، ایستادند ، به اسارت رفتند اما مقاومت مثال زدنی آنها ، صبر و تحملشان ارمغان آزادی با عزت را به ارمغان آورد .

مقدمتان گلباران و حضورتان ارزشمند و جاودانه باد .

                                                                                                                     یاداشت سردبیر: حمیدرضا رحیم زاده

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna