سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

 

دکتر حسینعلی شهریاری، دبیر‌کل مجمع خیرین سلامت کشور: در حال حاضر ۷۶ مجمع خیرین سلامت در کشور در جذب کمک‌های خیرین فعالیت دارند

سرویس سلامت موج برنا-  نخستین همایش تجلیل از خیرین سلامت استان گیلان، با حضور دبیر‌کل مجمع خیرین سلامت کشور و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان و اعضای مجمع خیرین سلامت گیلان و جمعی از خیرین سلامت استان در رشت برگزار شد و طی آن از ۳۳ خیر حوزه سلامت در گیلان تقدیر شد.

دکتر حسینعلی شهریاری، دبیر‌کل مجمع خیرین سلامت کشور و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ضمن تقدیر از برگزار‌کنندگان این همایش، اظهار داشت: بسیار خرسندم که امروز در دیار بزرگانی چون آیت‌اله بهجت، میرزا کوچک‌خان، شهید املاکی و هستم.

دبیر‌کل مجمع خیرین سلامت کشور، ضمن بزرگداشت یاد و خاطره مرحوم نیری، دبیر‌کل سابق مجمع خیرین سلامت کشور، با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری؛ «از ظرفیت خیرین کشور غافل نشوید»، گفت: در حال حاضر ۷۶ مجمع خیرین سلامت در کشور در جذب کمک‌های خیرین فعالیت دارند و در همه استان‌ها علاوه بر شوراهای خیرین سلامت، سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) نیز در حوزه‌های مختلف کمک می‌کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مقوله پیشگیری و بهداشت را در حوزه نظام سلامت از اولویت‌های حوزه سلامت عنوان کرد و افزود: وقتی مردم در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها و خود‌مراقبتی آگاهی داشته باشند، کمتر بیمار می‌شوند و در نتیجه هزینه‌های درمان نیز به‌شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به گسترش زندگی ماشینی، بازگشت به سبک زندگی اسلامی را ضروری ذکر کرد و تحرک و فعالیت، تغذیه سالم و دوری از فست‌فودها را جهت پیشگیری از بیمای‌های غیر‌واگیر موثر دانست.

دکتر شهریاری با اشاره به راه‌اندازی شورای سلامت زنان، اظهار داشت: با توجه به تاثیر‌گذاری زنان در جامعه می‌توان از این قشر در حوزه سلامت بهره‌مند شد. زنان بسیار زیادی در کشور در حوزه خیرین سلامت کارهای بسیار خوبی انجام داده‌اند و در این زمینه می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

وی با بیان این‌که اقدامات خیرین سلامت اگر به سمت‌و‌سوی پیشگیری و بهداشت پیش برود، کمک شایانی به سلامت جامعه خواهد کرد، یادآور شد: بحث کمک‌های خیرین، فقط محدود به بخش بهداشت و درمان نیست و در سایر زمینه‌ها از جمله آموزش و پژوهش نیز می‌توانند مثمر‌ثمر باشد.

دکتر شهریاری ضمن تقدیر از خیرین سلامت گیلان، گفت: خوشبختانه خیرین زیادی در استان گیلان، به حوزه سلامت کمک‌های شایانی کرده‌اند که انشاا این کمک‌ها برای آنها باقیات و صالحات خواهد بود.

دبیر‌کل مجمع خیرین سلامت کشور، با اشاره به گردشگر پذیر بودن استان گیلان، تلاش دست‌اندرکاران حوزه سلامت استان را قابل تقدیر ذکر کرد و خاطرنشان شد: در عرصه سلامت کار گروهی بسیار ارزشمند است. زیرا پرداختن به مقوله بهداشت و درمان فقط وظیفه نهاد خاصی نیست، بلکه سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیز باید در این حوزه ورود کنند، تا بتوانیم به جامعه‌ای سالم دست پیدا کنیم.

 

خیرین سلامت، احیاگران انسان‌های دردمند هستند

آیت‌اله فلاحتی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه رشت، اظهار کرد: اسلام تاریخچه وسیعی در زمینه دانش طب دارد و همواره عالمان جهان اسلام، در کتب مختلف اسلامی به دین و دانش طب، در کنار هم اشاره کرده‌اند. در گیلان نیز از نظر نیروی انسانی کمبود نداریم بلکه نیاز به منابع مالی و تجهیزات به ویژه در حوزه سلامت، بیشتر به چشم می‌خورد.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر مردم در معرض انواع بیماری‌های جسمی و روحی قرار دارند، گفت: مردم به مقوله پیشگیری توجه کمتری نسبت به درمان دارند. بنابراین لازم است مسئولان امر پیشگیری را بر درمان مقدم بدانند و در زمینه آگاهی مردم بیشتر تلاش کنند.

امام جمعه رشت خاطرنشان کرد: روایات زیادی در اسلام در زمینه نجات جان بیماران آمده است که هر کس جان یک نفر را نجات دهد مانند این است که همه انسان‌ها را نجات داده است. بنابراین خیرین سلامت احیاگران انسان‌های دردمند هستند و در دین اسلام از جایگاه ویژه‌ای در دنیا و آخرت برخوردارند.

 

بسیاری از مراکز پیشرفته علمی در جهان، به دست خیرین بنا نهاده شده است

دکتر شاهرخ یوسف‌زاده چابک، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، نیز در این همایش گفت: برخی از ارزش‌ها، در یک زمان و یک منطقه خاص، باعث اعتبار و احترام افراد می‌شود ولی یکسری از ارزش‌ها مربوط به یک زمان و یک مکان خاص نیست و فراتر از زمان و مکان قرار می‌گیرد؛ از جمله این ارزش‌ها می‌توان به کسب علم و دانش، نیکی به والدین و بزرگان و انجام کارهای خیر اشاره کرد. همان‌طور که در قرآن کریم آمده است کسانی که برای رضای خدا از جان و مال خود می‌گذرند از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. بنابراین شهدای گرانقدر با جانفشانی و خیرین، با انفاق اموال خود، نزد پروردگار، بسیار ارزشمند هستند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با بیان این‌که با توجه به این‌که در عصر حاضر، تغییرات و تحولاتی زیادی در زمینه حوزه سلامت صورت گرفته، تصریح کرد: در بسیار از کشورهای جهان، منابع دولتی جوابگو نیازهای جامعه نیست. همان‌طور که می‌دانیم بسیاری از مراکز پیشرفته علمی در جهان، به دست خیرین بنا نهاده شده است. در گیلان نیز شاهد چنین نمونه‌های هستیم که می‌توان به بیمارستان پورسینای رشت، که بنای اولیه آن توسط جمعی از خیرین بنا نهاده شده است، اشاره کرد.

 

 حوزه سلامت فراتر از درمان

این مقام مسئول، حوزه سلامت را فراتر از درمان دانست و گفت: سلامت یعنی برخورداری از آسایش جسمی، روحی و اجتماعی. بنابراین کسانی که از جسم و روان سالم برخوردار باشند و نقش فعال اجتماعی نیز داشته باشند، انسان‌های سالم محسوب می‌شوند. بنابراین مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند در سلامت انسان بسیار موثر باشد.

دکتر یوسف‌زاده با بیان این مطلب که برای یافتن سرمایه‌های ارزشمند کشور نباید فقط به منابع زیر زمینی اکتفا کرد، یادآور شد: بلکه بسیاری از سرمایه‌ها در مغز جوانان کشور وجود دارد که مسئولین باید برای بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها، در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: فعالیت نخبگان و اندیشمندان گیلان در شرکت‌های دانش‌بنیان جایگاه ویژه‌ای برای این استان فراهم کرده است که امیدوارم با برنامه‌ریزی درست بتوان از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شد و در راه اعتلای جامعه و برخورداری مردم از سلامت گام‌های موثری برداشته شود.

 باید تلاش کنیم خیرین استان را به سمت‌و‌سوی حوزه سلامت سوق دهیم

دکتر بهبودی، رئیس مجمع خیرین سلامت گیلان، گفت: علیرغم تلاش‌های دست‌اندرکاران حوزه بهداشت و درمان، با توجه به گستردگی حوزه‌ها و وظایف وزرات بهداشت، اعتبارات و بودجه های مصوب، جوابگوی نیازهای خدمات بهداشتی درمانی کشور نیست. بنابراین بهره‌مندی از پتانسیل و کمک‌های مردمی لازم و ضروری به نظر می‌رسد. با توجه به گسترش تکنولوژی و ورود تجهیزات جدید به عرصه بهداشت و درمان، باید تلاش کنیم تا خیرینی که تمایل به کمک‌رسانی دارند، به سمت‌و‌سوی حوزه سلامت سوق داده شوند. خوشبختانه در استان گیلان در ۱۲ سال اخیر با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای ذیربط در جلب کمک‌های مردمی اقدامات قابل‌توجهی صورت گرفته است.

 

خیرین مدرسه‌ساز و حوزه سلامت بیشترین فعالیت را در کشور دارند

مهندس کوچکی‌نژاد، رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس، نیز با بیان این‌که دو مجموعه آموزش پرورش و علوم پزشکی بیشترین خدمات را به مردم ارایه می‌کنند و خیرین مدرسه‌ساز و حوزه سلامت بیشترین فعالیت را در کشور دارند، خواستار توجه ویژه به حوزه سلامت و سوق دادن کمک خیرین در این حوزه شد.

 

در پایان از ۳۳ خیر سلامت، ۴ انجمن خیریه، ۵ موسسه خیریه و ۵ کانون خیریه‌ای در گیلان، تقدیر شد و حاضران از مراکز بازسازی شده توسط خیرین در قدیمی ترین بیمارستان گیلان، پورسینا، بازدید کردند.

 

گفتنی است پخش کلیپ، اجرای موسیقی زنده و اهدای لوح و تندیس به خیرین از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna