سه شنبه 29 اسفند 1402

 

اصغر کاردوست : ایران تشنه است . فقط یک لیوان آب کمتر مصرف کنیم تا : روزی 17/000/000 لیتر آب ذخیره شود .

سرویس اجتماعی  موج برنا  در شامگاه پنج شنبه نگاه دو چهره مردمی در هنر و ورزش می توانست تداعی کننده نگرش واضح و روشن به هستی و آفرینش باشد ، نگاهی که ما را با خودمان و خالقمان بیشتر آشنا می کند . همان بحث و یا بهتر بگویم مبحث ارزشمند خودشناسی و خداشناسی که می تواند نگاه ما را برای بهتر زیستن و جهان پیرامون ما عوض کند و بهتر ببینیم و بهتر بیندیشیم .

*در ابتدا شب پیامی از(( اصغر کاردوست )) ، ملی پوش سرو قامت گیلانی تیم ملی  بسکتبال جمهوری اسلامی ایران ، نه چشم نوازی بلکه دلنوازی می کرد . اصغر کاردوست ملی پوشی که در کنار قهرمانی و کسب افتخار و غرور برای خانواده ورزش و بسکتبال گیلان ، اخلاق و پهلوانی را در برنامه کاری خود دارد و مدتی است  در خصوص دغدغه های اجتماعی و زیست محیطی هم دست به قلم شده و تلنگر بر دلها می زند .

*اصغر کاردوست در یک فراخوان عمومی توجه همه ما را به اطرافمان بیشتر جلب کرد . 

در این پیام آمده بود :

                                                           (( آب مایه حیات است ))

ایران تشنه است . فقط یک لیوان آب کمتر مصرف کنیم تا : روزی 17/000/000لیتر آب ذخیره شود .

ایران به هشتمین سال خشکسالی ( خصوصا بوشهر و استانهای همجوار و نواحی شرق و شرق کشور ) رسیده است .

طبق گفته های ناسا ایران از 8 سال پیش وارد دوره 30 سال خشکسالی شده است ...و اگر من و تو و کل جامعه و دولت به فکر نباشیم ، تا 10 سال آینده ایران بیابان خواهد شد !

اما مهم این است فقط با  25 % صرفه جویی از این بحران عبور کنیم !

دوستان این هشدار را جدی بگیرید : در موقع شستن ظرف ، حمام ، لباس ، مسواک ، اتومبیل ، وضو گرفتن و... به ارزش آب فکر کنید ! با آب بازی نکنیم ! موضوع بسیار مهم است ،

                                                      (( آب مایه حیات است ))

 

در ساعات پایانی شب هم در دورهمی (( مهران مدیری )) جملات تفکر برانگیزی داشت .

با تقدیم احترام به خانواده زلزله زدگان گیلان غرب و جای جای ایران اسلامی ،  مهران مدیری در نقدی بر نوع نگاه ما و ژاپنی ها به زلزله چنین بیان کرد .

در ژاپن پدر و مادر در زمان زلزله به بچه یاد می دهند که به زمین تعظیم کنند ، چون معتقدند از نظر زیست محیطی فواید زیادی برای ما دارد ، اما در ایران در زمان زلزله به زمین و زمان فحش می دهیم و به دنبال بدیها و زشتیهای آن از منظر خودمان می نگریم .

این مطلب درست است ، شاید این روزها بارها با این خبر در خصوص زلزله و پس لرزه در مناطق مختلف دچار بهت و نگرانی شویم اما  در واقع   بسیاری از کارشناسان زلزله را نوعی محل خروج گازهای ناشی از فعل و انفعالات درونی زمین می دانند و چه بسا اگر این زلزله های کوچک نبود ، زلزله ای بزرگ و ویرانگر در راه بود .  

در دین مبین اسلام هم نگرشی این چنینی وجودارد :

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم

إِذَا زُلْزِلَتِ الأرْضُ زِلْزَالَهَا ﴿١ وَأَخْرَجَتِ الأرْضُ أَثْقَالَهَا ﴿٢ وَقَالَ الإنْسَانُ مَا لَهَا ﴿٣ یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبَارَهَا ﴿٤ بِأَنَّ رَبَّکَ أَوْحَى لَهَا ﴿٥ یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِیُرَوْا أَعْمَالَهُمْ ﴿٦ فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ﴿٧ وَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ ﴿٨ 

در دو نوع نگرش خوب و شایسته دو فرهیخته و محبوب ایرانی و البته یک گیلانی دو فرایند زیست محیطی را  به چالش کشیده شده اند و ما را به تفکر وادار کردند  و امیدواریم با نگرشی عمیق در رسیدن به آرمانی مشترک گام برداریم .

 

آب به عنوان مایع حیات باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد ، اصغر کاردوست ورزشکاری متعهد و دوستدار همنوع و جامعه است که در کنار مسیولیتهای حرفه ای خود نگرشی اجتماعی دارد . اصغر کاردوست اهدا کننده مستمر خون هم هست و در مصرف آب و نوشیدن آب هیچ محدودیتی را صلاح نمی داند و موکدا درست مصرف کردن را توصیه می کند .

مهران مدیری هم این روزها با توجه به محبوبیت خود در کنار نقد اجتماعی خود توصیه های کتاب و کتاب خوانی را در برنامه دارد . همه این نگرش صحیح در پیرامون ما را به سفارش و تو صیه می نشیند .

لازم به ذکر است در سفری که کارشناسان ژاپنی به ایران و کرمانشاه داشتند ، ساختار ساختمانی ما را به چالش کشیدند و نوع ساختار ، عایق کاری و بسیاری از موارد را گوشزد کرده اند که نیاز به نگرشی کارشناسی دارد .

 اما کلام آخر اینکه آب مایه حیات است و طبیعت کنشها و واکنشهای خاص خود را دارد ، جهان پیرامون خود را بهتر بشناسیم و به آن احترام بگذاریم .

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna