سه شنبه 29 اسفند 1402

سرویس اجتماعی موج برنا – امروز 12 دیماه است و روز ی خاطره نگیز و جاودانه برای گیلانیان و خصوصا اهالی رشت خواهد بود ، 12 دیماه از به نام (( روز ملی رشت )) نامگذاری شده است .

امروز همزمان با 12 دیماه (( روز ملی رشت )) را گیلانیان در سالن اجتماعات نیروی انتظامی رشت  به جشن نشستند

. در این مراسم استاندار گیلان ، سرپرست فرمانداری رشت ، شهردار رشت ، چند نماینده  مجلس از شهر های مختلف استان گیلان ، رییس مجمع نمایندگان گیلان ،  اعضا شورا رشت ریوسای ادارات لشکری و کشوری حضورد اشتند .

در این مراسم نمایندگان شهر  رشت  به دلیل حضور در کمسیونهای تخصصی خصوصا بودجه حضور نداشتند . هنرمندان ، شعرا و بسیاری از گروههای اجتماعی  حضور داشتند و نکته جالب حضور گروه (( همای ))  بود که با علاقمندی چند دقیقه ای را برای حاضران هم نوایی کرد .

* استاندار گیلان که یکی از سخنرانان مراسم امروز بود گفت :

 ما باید بدانیم انقلابمان، کشورمان، استانمان و شهرمان متعلق به تمام مردم به خصوص جوانان است و باید نارسایی ها را با هم از بین ببریم و هیچ کسی خارج از مرزهای ایران دلش برای ما نمی‌سوزد.

دکتر مصطفی سالاری گفت: شهر رشت را به عنوان اولین‌ها می شناسند که افتخارات بسیاری را در کارنامه خود دارد. کارنامه درخشان شهر رشت و افتخارآفرینی در گذشته نباید سبب شود که ما در گذشته باقی بمانیم و به جای حرکت رو به جلو درجا بزنیم.

وی ادامه داد: مهمتر از همه این شاخص ها فرهنگ و تمدن مردم رشت است که از گذشته تاکنون به عنوان شهری فرهنگ مدار در تاریخ کشور به ثبت رسیده است.

سالاری، همچنین خطاب به مردم گیلان و رشت و جوانان این شهر، گفت: اگر کسی‌ انتقاد کرد مبنی بر از بین رفتن شکوه و عظمت ما نیست. ما مسئولین باید در بین مردم و پاسخگوی مردم باشیم و باید در اتاقمان به روی مردم باز باشد.صاحب کار ما مردم هستند و ما حقوق بگیر مردم هستیم و نباید خودمان را جدا از مردم ببینیم. ما مسئولین در هر رتبه و مقامی که باشیم هیچ شکوه و عظمتی نداریم، چون خدمتگزار مردم هستیم. متاسفانه اعتماد نکردن به مردم سبب بی‌ اعتمادی آنان به مسئولین شده است.

سالاری متذکر شد: بنده به عنوان جوان‌ترین استاندار در کشور توقعاتی از جوانان دارم و می دانم که جوانان نیز حتما توقعاتی از بنده دارند لذا از جوانان فرهنگمدار گیلان می خواهم در هر اقدامی که می‌کنند، منافع ملی و منافع نظام را در نظر بگیرند.

*رئیس مجمع نمایندگان گیلان از دیگر سخرانان امروز بود ، وی گفت:

نام‌گذاری روزی به نام رشت موجب خوشحالی همه شده است و تلاش می‌کنیم این روز ثبت ملی شود.شهر رشت قدمت 500 ساله دارد و امروز گذشتگان و آیندگان به افق این شهر چشم دوخته و انتظار دارند.

وی با اشاره به اینکه رشت امروز به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای کشور مطرح است و باید بکوشیم تا در جایگاه واقعی‌اش قرار بگیرد بیان کرد: با ایجاد زیرساخت‌های لازم و وفاق و همدلی می‌توان این مهم را انجام داد و امروز در کمیسیون تلفیق که با حضور سه نماینده گیلان تلاش می‌کنیم که مصوبه کمیسیون تلفیق را در خصوص قطار شهری داشته باشیم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با تأکید براینکه مهم‌ترین مؤلفه‌ای که می‌تواند برای گیلان جاذبه داشته باشد بخش گردشگری آن است تصریح کرد: فرصت خدادادی در حوزه گردشگری برای گیلان متصور است و باید از آن بهترین استفاده را کنیم و ثبت رشت به‌عنوان شهر خلاق در یونسکو و برند غذای حلال می‌تواند بسیار مهم باشد و ما در این حوزه پیشگام بودیم اما کشورهای دیگر گوی سبقت را از ما گرفتند و این افتخاری برای ما است که می‌توانیم با تبادل فرهنگ و معرفی رشت در این حیطه نسبت به جذب گردشگر اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه فضا معنوی گردشگری ما را از رشت تا گرگان می‌شناسند گفت: غنای فرهنگ رشتی و گیلانی و داشتن چهره‌های همچون آیت‌الله بهجت، پرفسور سمیعی و... که بر پیشانی همه آن‌ها مهر تأیید رشتی شده است.

قربانی با اذعان به اینکه باید از ظرفیت حضور دانشگاهیان و نخبگان استفاده کنیم افزود: اگر از نخبگان استفاده کنیم آن روز افتخار ماست و اگر این مهم را نادیده بگیریم یقیناً به عقب حرکت خواهیم کرد.

وی افزود: نخستین باری بود که در این جشن شرکت کردم و باید این مهم را به ثبت ملی و در سطح ملی برگزار کنیم.

 

*شهردار رشت  یکی دیگر از سخنرانان بود . دکتر مسعود نصرتی  ضمن اظهار خرسندی از نامگذاری این روز براساس برقراری وفاق ملی گفت :

بایدچتر حمایتی سرمایه گذاران برای استان بوجود آید تا ما بدهکار آیندگان نباشیم ، اولین‌ها برای ما بسیار ارزشمند است و  برای اینکه صاحب اصالت و هویت باشیم برای مابسیار ارزشمند است .

شهردار رشت با اشاره به گذشته‌ی افتخار آفرین رشت یادآور شد: امروز روز جشن و شادی است امروز کنار هم برای روز رشت پرافتخار دور هم جمع شدیم این روز هر روز تکرار نخواهد شد پس با استفاده از فکر و توان جمعی بیایید برنامه ریزی مناسبی برای آینده داشته باشیم .

وی افزود: شهرباران شهر اولین‌ها شهری که در سال 55 جز 5 شهر اول صاحب زیرساخت معرفی می شود ، شهری  که در سال 1310 جز ده استان اول با یک گستره‌ای وسیع‌تر از وضعیت فعلی معرفی می‌شود و همچنین شهری که در دوران صفویه به عنوان مرکز رشت به ثبت می رسد. اما متاسفانه امروز پس از 40 سال در تولید زیرساخت ها جایگاه بیست و ششم پیدا می‌کنیم .

دکتر نصرتی با تاکید بر اینکه ما از نسل همان گذشتگان هستیم و امروز به اینجا رسیدیم، گفت: بنابراین بیایید با آسیب شناسی به جلو حرکت کنیم، تنها راه چاره اتحاد و همدلی برای انجام چند کار شاخص با هدف مشخص است .بیایید هم قسم و همدل و همراه شویم تا این شهر جاذب سرمایه گذار شود چرا که ما از نعمت‌های خدادادی بسیار زیادی برخورداریم و بهانه‌های زیادی برای جذب سرمایه گذار داریم .رشت در حال حاضر یک شهر نام آشنا برای همه ایرانیان است بنابراین شایسته است تا به لحاظ زیرساختی شرایط  را فراهم کنیم.

دکتر نصرتی از ایجاد اتحاد،تعامل بسیار خوب مابین مدیریت شهری، نمایندگان استان و استاندار خبر داد و گفت: باید چتر حمایتی سرمایه گذاران برای استان بوجود آید تا  ما بدهکار آیندگان نباشیم .در سال 2015 رشت به عنوان یکی از شهرهای خلاق در شبکه شهرهای خلاق یونسکو به ثبت رسیده و شاید این شرایط دیگر تکرار نشود و در این اقدام رشت جز بیست و پنج شهر خوشمزه جهان معرفی شد،با این اتفاق این شهر می تواند میزبان تمام گردشگران باشد .

دکتر نصرتی از کسب برند شهر حلال توسط شهر رشت خبر داد و گفت: امروز با فعالیتی که در چندماه گذشته صورت گرفت و اطمینان حاصل شده موفق شدیم مجوز برند شهر حلال را برای این شهربگیریم که  امروز از این موفقیت رونمایی خواهد شد .

ما باید شرایط شهر را نه برای نفس کشیدن و زنده ماندن بلکه برای زندگی کردن برای مردم فراهم کنیم .

دکتر نصرتی با تاکید بر رونمایی از اتاق شکوفایی در هفته قبل اضافه کرد:در هیچ جای دنیا شهردار به تنهایی قادر به انجام امور شهر نیست، پس بیاید وفاق ملی ایجاد شده در 457 سال قبل را امروز بار دیگر تکرار کنیم.

رئیس شورای شهر رشت  از دیگر سخنرانان مراسم امروز بود ، وی گفت: خوشحالم که در دور چهارم شورای شهر رشت روزی بنام رشت اختصاص یافته است و این روز متعلق به تک تک مردم این شهر است.مردم خواسته های به حقی از مسئولین دارند که ما وظیفه داریم این خواسته ها را بشنویم و مشکلات مردم را برطرف کنیم.

علوی با اشاره به تقاضاهای مردم رشت گفت: عمل به این تقاضاها در این بزنگاه حساس کنونی باعث تلنگر و گوشزد و ایجاد تلاش بیشتری برای همه ما در اجرای امور و در حوزه عمل است.ما نمایندگان مردم در شورای شهر هم پیمان شده ایم که این شهر را در بهترین جایگاه قرار دهیم و مردم این مهم را احساس کنند و این امر با مشارکت و همکاری مردم و مسئولین امکان پذیر می‌شود و چیزی که امروز بیشتر به آن نیازمندیم خلاقیت،تفکر نو و فرصت طلبی در احقاق این امور است .

*در پایان مراسم روز رشت از ۱۴ نفر از مفاخر استان گیلان در زمینه های مختلف فرهنگی،ورزشی،خیرین و... تجلیل شدند و نشان و گواهینامه شهر حلال به شهردار رشت اهداء شد .

*از دیگر نکات بارز و جالب توجه مراسم امروز پذیرایی حاضران با نان و شیرینی محلی و بوی استان گیلان بوده است .

 

 

 

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna