سه شنبه 29 اسفند 1402

سرویس سلامت  موج برنا مدتها طول کشید تا مردم با اهدا خون رابطه برقرار کنند ، مدتها طول کشید تا از مزایای اهدا خون برای اهدا کننده و در مقابل نجات جان بیماران مطلع شوند و امروز مردم باید بدانند اهدا پلاکت در هر مرتبه مستقیما جان یک بیمار را نجات می دهد .

سخنگوی انتقال خون استان گیلان با اعلام این خبر افزود :

بیماران زیادی از این مهم بهره مند می شوند و البته همچنان نیازمند فرهنگ سازی در این مقوله هستیم . از هر بار اهدا خون چند فاکتور به دست می آید و باید از شش اهدا کننده پلاکت دریافت کرد تا نهایتا جان یک بیمار را نجات دهد ، اما اهدا یک مرحله پلاکت می تواند مستقیما حیات بخش یک حیات باشد .

دکتر ایزدی پور با توجه به نیازمندی پلاکت خواستار توجه بیشتر و علاقمندی اهدا کنندگان شد و اظهارداشت :

اهدا پلاکت مستلزم تستهای خاص ، خصوصا رگ مناسب است و این امر در ابتدا تست می شود . درمرتبه اول تستها در ساعت اداری انجام و در مواقع نیاز با اهدا کننده تماس گرفته می شود .

سخنگوی انتقال خون استان با بیان اینکه هر اهدا کننده پلاکت در سال 24 بار می تواند پلاکت اهدا کند گفت : 

هرفرد سالم در کشور،مردان چهاربار  و زنان سه بار در سال می توانند خون اهدا کنند در صورتیکه اهدا پلاکت تا 24 بار در سال جایز است.دفعات اهدای مجاز پلاکت فرزیس برای فرد اهداکننده پلاکت دو بار در هفته است و حداقل باید 48 ساعت بین دفعات پلاکت فرزیس فاصله در نظر گرفته شود و مدت نگهداری پلاکت در کیسه های مربوطه سه روز پس از تولید است.

وی در پایان خاطرنشان شد : در ایام و مناسبت خاص دهه محرم قرار داریم و این همدلی اجر اخروی دارد . با توجه به روزهای آتی تعطیلات بهتر است آمادگی مواقع ضروری را داشته باشیم و از تمامی علاقمندان درخواست می کنم برای کمک به بیماران انتقال خون استان را یاری نمایند. (ر-208)     

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna