سه شنبه 29 اسفند 1402

سمیه عظیمی – طبیعت همیشه محل امنی برای آرامش موجودات بوده و هست ، تمامی موجودات ارتباط خاصی با طبیعت برقرار خواهند کرد ، از حیوانات تا انسانها  و خلاصه موجودات با نوع رویکرد ، استفاده خود را خواهند داشت . بی شک آرامش حیوانات در طبیعت غیر قابل انکار است و هر چه که تاکنون سعی شده تا محیط مصنوعی یا شبیه سازی شده برای حیوانات در بهترین و پر امکانات ترین آن فراهم شود ، نتوانسته جایگزین مناسبی برای حیوانات ، مالکین حقیقی طبیعت باشد . در مقابل طبیعت برای ما انسانها هم نعمتی دو چندان را به همراه داشته و دارد .

طبیعت که شامل جنگل ، کوه ، دشت و دریا می باشد ، در طول سالیان متمادی از ابتدا خلقت بشر موجب بقا و ادامه  حیات انسانها شده و نه تنها در ادامه حیات به انسانها یاری می رساند بلکه در ساخت مسکن و تن پوش  به یاری انسانها می شتافت . بی شک در کنار بهره مندی از طبیعت ، باید اعتراف کرد تقابل و دوستی انسانها در سالیان نه چندان دور بیش از روزها و سالیان اخیر است ، مهربانی و مهروزی جزء انکار نا پذیر اعتقادات بود و با قطع درخت و یا خشک شدن آن یک نهال جایگزین می شد و امروزه با وجود افزایش جمعیت و تنوع  در تفریحات ما برای جلب توجه اطرافیان و یا هر دلیل کوچک بزرگ و بعضا بی اهمیت آتش می افروزیم و در صورت فرو نشستن آتش و نبود امکانات و تامین چوب به شاخه های سبز و مهم تر از همه اینکه شاخه جاندارکه برای بقا تلاش می کند هم رحم نمی کنیم و آن می شود که نباید بشود .

طبیعت در وقوع بسیاری از رویدادهای مهم علمی هم همراه ما بوده از افتادن سیب بر سر نیوتن گرفته تا طب بوعلی که همه و همه بر گرفته از علم طبیعت شناسی بوده ، از ریشه و ساقه گیاهان گرفته تا میوه و دانه گیاهان که رازهای درمانی آن انسان را شگفت زده می کند . در حالت عادی نیش عقرب و مار ، مکیدن خون توسط زالو ، نیش زنبور خلاصه بسیاری از این وقایع طبیعی می تواند تاثیرات مخرب و خطرناکی داشته باشد ، اما نهایتا انسان توانست از تک تک این الطاف طبیعت در درمان بیماری ها استفاده کند .

مسیر یابی خفاشها ، حرکت بالهای پرندگان و حشرات در بسیاری از علوم از هوا و فضا ، رادار و بسیاری از علوم یاور بی بدلیل ما انسانها بوده است . اما به جز استثنا رایج در بین ما انسانها که مدعی حقوق طبیعت هستیم و گاها در بعضی از فراخوانها ساز همراهی با طبیعت را با صدای بلند نجوا می کنیم ، اما براستی  در طول زندگی روزمره چقدر به فکر طبیعت هستیم .

جنگل ، طبیعت مهربان ؛ با نوع تنوع گیاهی و به طبع وجود گونه های جانوری  و حیوانی در جنگل برای حفظ آرامش ما چقدر موثر و آرامش بخش خواهد بود و به غیر از آن چه نقشی در تامین تنوع غذایی ما خواهد داشت ، از قارچ و تمشک و .. که با رعایت همه اصول حفظ بقا می تواند یاور ما باشد .

اما ما چقدر در این همراهی گام برمی داریم و یا اصولا چقدر در برقراری نظم و تنظیم چرخه حیات موثر خواهیم بود ؟

 

رودخانه و دریا ، طبیعت مهربان ؛ دریا و رودخانه با تمام الطافی که در همراهی با موجودات دارد  نقش موثری در تامین حیات موجودات ، تامین معیشت انسانها و تامین رزق و روزی دارد . به غیر از تامین حیات موجودات ، حیوانات ، آبزیان ، پرندگان و البته ما انسانها نقش غیر قابل انکاری در پر کردن اوقات فراغت ، تفریح و انواع ورزشهای آبی دارد . امروزه بیش از آنکه مراقب حال دریا و آبزیان و حیوانات حاشیه آن باشیم به فکر برداشت ، سود و منفعت خودمان هستیم و در یک کلام  از رودخانه و دریا برداشت می کنیم بدون اینکه در نظر بگیریم هر لطفی پاسخی دارد و توجه به اکوسیستم و توجه به چرخه حیات گونه های جانوری تنها وظیفه ماست و حداقل کاری که می توانیم در قبال لطف طبیعت بی بدلیل دریا و رودخانه داشته باشیم . زباله ها و خصوصا زباله های غیر قابل  بازیافت عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت .

اما چقدر در خصوص دریا و رودخانه مسئولیت پذیر هستیم ؟ به طور کلی تل زباله های ما بغیر از کاهش نسل آبزیان ، خشک کردن آب رودخانه و دریا چه مشکلاتی برای این طبیعت مهربان خواهد داشت ؟

 

غار و کوه ، طبیعت مهربان : با یک نگاه موشکافانه و دقیق در خواهیم یافت که تمامی موحبات طبیعت در تامین رزق و روزی ، تامین گیاهان دارویی و البته تفریح و ورزش بی تاثیر نیست . غارها وکوهها هم از این مهم بی بهره نیستند و یکی از شگفتیهای طبیعت به شمار می رود ، در نگاه اجمالی به این دو موهبت طبیعت به وضوح می توان این همراهی را لمس کرد . کوهنوردی و غارنوردی با تمام شگفتیهایش به غیر از رسیدن به شگفتیهای آفرینش ، در رده رشته های ورزشی است و رفته رفته به یک تفریح و ورزش همگانی تبدیل شده است . تردد غیر متعارف ما و بعضا بی توجهی به نظام طبیعت موجب بی ثباتی محیط خواهد شد و از سوی دیگر این بی توجهی موجب تزلزل محیط اطراف ما خواهد شد و رفته رفته آنچه که امروزه شاهد آن هستیم اتفاق خواهد افتاد و از طرفی موجب آن خواهد شد تا نسلهای آینده از آن بی بهره خواهند شد .

جدا از آنچه برشمردیم و خدماتی که طبیعت و در واقع نگارنده آن در اختیار ما قرار داده است ، تذکر یک نکته لازم به نظر می رسد ، یادمان باشد که طبیعت پیرامون ما به غیر ازموهبات طبیعی در رسیدن ما به مواد خام و اولیه صنایع مادر کمکهای فراوانی داشته است . فعل و انفعالات در نظام طبیعت موجب شد تا دسترسی ما به انرژیهای نو امکان پذیر شود و امروز با آسودگی خاطر از منابع طبیعی به راحتی بهره مند شویم و این لطف بیکران طبیعت و نگارنده بی منت آن است .

چرا و چگونه و تحت چه شرایطی در نظام طبیعت دست می بریم و با هرعنوانی در این چرخه مداخله می کنیم  ؟

برای رسیدن به خواسته های نامتعارف ما و در واقع زیاده خواهی ما انسانها در هر جا و بدون در نظر گرفتن و برهم خوردن نظم طبیعت اقدام به ساخت و ساز کارگاه ، ویلا و ... می پردازیم ، راه های غیر مجاز می سازیم و به بهانه حریم شخصی در انحصاری کردن منابع طبیعی از هیچ کاری فروگذار نمی کنیم .

 

در مراودات اجتماعی ما تمایل به ارتباط حسنه و تکریم و ستایش در هر کاری را لازمه یک ارتباط خوب می دانیم اما در نظام طبیعت و شکر گذاری از خالق طبیعت چه می کنیم و در واقع گفتن این نکته لازم به نظر می رسد که طبیعت جاندار است و حیات موجودات قابل احترام هستند . بی شک منطقی به نظر می رسد که بگویم : همانطور که برای حیات خودمان و اطرافیانمان احترام قائل هستیم ، آیا برخورد ما با طبیعت منطقی است و یا اگربدانیم شرط بقا موجودات رابطه مستقیمی با ادامه حیات ما دارد ، در این شرایط چه باید کرد و یا بهتر به نظر می رسد که باید بکوشیم تا لااقل برای حفظ بقای خودمان با طبیعت مهربان باشیم و همانقدر که برای خانه خودمان ، برای نظم محیط پیرامون خودمان احترام قائل هستیم و در واقع  برای بهره مندی بیشتر و بهتر از امکانات و موهبات طبیعت مهربان حداقلهای مراقب و نگهداری از محیط زیست و نظام طبیعت را رعایت کنیم و مراقبت و نگهداری از طبیعت : کوه ، جنگل ، دشت ، رودخانه و دریا را مختص به ایام خاص ندانیم و در نگهداری از این لطف الهی کوشا باشیم .

طبیعت در حال حاضر احوال خوبی ندارد ، گرما بی سابقه که هرساله بیشتر و بیشتر می شود ، بارش کم باران ، خطر انقراض گونه های جانوری و گیاهی ، سوراخ شدن لایه ازون ، توسعه بیابانها ، کاهش وسعت نواحی جنگلی و... موجب شده نگرانیهای دوستداران طبیعت بیشتر و بیشتر شود و هر گام ما می تواند برای نجات یا تاخیر درفرو پاشی  نظام طبیعت موثر باشد .

 

در نظر داشته باشیم یکی از راههای خداشناسی ، خود شناسی ، زیبا شناسی است ، شناخت درست ما از طبیعت و نهایتا توجه و رعایت چرخه طبیعت موجب خواهد شد تا اولا همچنان طبیعت در خدمت ما انسانها باشد و در مهمترین گام باید توجه داشته باشیم به نشانه شکر گذاری از این همه موهبت الهی و نظام طبیعت است .

در نظر داشته باشیم ، طبیعت بعضا بسیاری واکنشهای طبیعی دارد و بعضا در بوجود آمدن واکنشهای غیر طبیعی نقش ما انسانها بی تاثیر نیست ، اما باید توجه داشته باشیم که طبیعت مهربان است و وظیفه ما در قبال این مهربانی توجه و احترام گذاشتن به تمام الطاف الهی است و پاسخ مناسب احترام گذاشتن  به طبیعت است و این حداقل وظیفه ماست و با رعایت حریم جنگل ، کوه ،رودخانه ، دریا و... با استفاده درست و مناسب از آن شاکرباشیم .

وظیفه ماست در مقابل مهربانی طبیعت  ، ما هم با طبیعت مهربان باشیم .

         

 

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna