سه شنبه 29 اسفند 1402

 

حمیدرضا رحیم زاده موج برنا - از بدو پیدایش بشر همیشه طبیعت یک گام ازانسانها جلوتر بوده و هست ، طبیعتی که در سالیان متمادی به جهت تامین معیشت از خوردن و خوابیدن ، استراحت و ورزش ، رزق و روزی بهره های فراوانی از آن برده ومی بریم ، اما در قبال اینهمه مهربانی نه تنها نتوانستیم کمکی برای طبیعت باشیم بلکه با نوع نگاه ما که متاسفانه بعضا خصمانه ، نامهربان و مشکل آفرین ظاهر شده ایم .

در بسیاری از علوم و البته ادیان موضوع حیات و اصطلاحا جاندار بودن موجودات و طبیعت مثل درخت و گیاه ، جنگل و کوه و... مطرح شده ، اما آنچنان که برای حیات و بقای خودمان احترام قایل هستیم در مقابل طبیعت مسئولیت پذیر نیستیم . اما سوال جالب و مهم این است که تا چه زمان به دنبال سواستفاده از طبیعت هستیم و علی رغم اینکه می دانیم حیات همه موجودات دست خوش اتفاقات بزرگ و کوچک طبیعی است و در مسیر زندگی خود فارغ از سن دست خوش بیماری و شاید مرگ زودرس می شود ، البته در این میان ما اسانها هم با زیاده و طمع ما انسانها حیات موجودات و طبیعت را به خطر می اندازیم .

با صنعتی و اصطلاحا ماشینی شدن زندگی ما انسانها بدون در نظر حیات موجودات پیرامون خود دست به هر کاری می زنیم . کارخانجات ما بدون رعایت استانداردها طی طریق می کنند ، آزمایشهای بیولوژیک ، نظامی و غیر نظامی ما در سرتاسر دنیا با توجیه ظاهر فریبانه و به بهانه دور بودن از جمعیت و انسان انجام می شود و با این بهانه که آزمایشات را  در دل صحراها و عمق اقیانوسها انجام می دهیم والبته  بدون اینکه در نظر بگیریم موجودات و حیوانات و البته گونه های گیاهی و جانوری حق حیات دارند ، موجب فروپاشی یا تغییر در ادامه نسل موجودات می شویم . انجام آزمایشات به دلایل مختلف  با عنایت به عدم توجه به استاندارها و دفعات وتکرر آن موجب  تولید گازهای گل خانه ای و مشکلات متعدد می شود که طی سالیان اخیر خصوصا در حال حاضر در محیط پیرامون ما موجب اختلال زیست محیطی ، تغییرات آب و هوایی ، تغییر ژنتیک شده و می شود . به عنوان مثال تا چه زمان به دنبال برداشت بی رویه از جنگل ، دریا و منابع طبیعی هستیم علی رغم اینکه می دانیم ، بی احتیاطی در حریم جنگل و به دنبال آن سوختن جنگل ، برداشت و قطع بی رویه و البته در کنار آن قاچاق درختان موجب شده چرخه طبیعت برهم خورده و گرما و سرما نا متعارفی در فصول مختلف و برخلاف آنچه رایج بوده است ایجاد گردد . تغییرات در فصول ، گرما و سرما را دانسته یا ندانسته با نوع عملکردهایمان ، خودمان موجب شده ایم و همچنان خواهیم شد .

در زمانهای دور غارها کشف و به مرور پاکسازی شد و محلی امن و گاها رمانتیک برای زندگی و یا دژی مستحکم برای دفاع و یا حمله در مواقع خاص استفاده می شد ، اما در عصر ما غار و غار نوردی موجب شده تا رفته رفته این تفریح و ورزش تبدیل به یک تکرار و شاید یک الگو برداری نامتعارف باشد که با عدم شناخت و برخورد مناسب غارها را تخریب کنیم ، نکته مهم اینکه دانسته یا ندانسته تعدد بازدید و رفت و آمدهای بیش از حد ، ریختن زباله و عدم توجه به پاکسازی و سالم سازی طبیعت و اصرار برای خوردن غذاهایی که نه تنها از چوب و طبیعت برای ذغال استفاده می شود لطماتی به محیط زیست می زند ، بلکه طبعات قبل و بعد از صرف غذا می تواند تاثیرات جبران ناپذیری بر محیط زندگی جانوری و فضای سبزداشته باشد .

به غیر غارها ، نوع استفاده از جنگل ، دریا و کوهستان هم در نوع خود جالب توجه است ، گاه و بیگاه در کش و قوس به اصطلاح خستگی از روزمرگی در پایان هفته و یا تعطیلات به جنگل و کوه و دریا پناه می بریم و بدلایل مختلف اعم جلوگیری از هزینه و یا به بهانه آرامش خانوادگی برای رسیدن به نقطه ای دور دست به طبیعت دست می بریم و نه تنها خلوتهای طبیعی را برهم می زنیم ، بلکه بدلیل عدم وجود امکانات و البته بی توجهی به طبیعت و با برجا گذاشتن تلی از زباله محیط را ترک می کنیم ، یادآوری این نکته ضروری است که این روزها در کوه و جنگل ، دشت و دریا مناطقی شناسایی شده و با توجه به ظرفیتهای منطقه امکاناتی برای آن تعبیه شده ،اما تعلق خاطر ما برای رسیدن به طبیعت بکر و دست نیافته موجبات تخریب طبیعت و بعضا عدم رضایت نسبی مامی شود ، حال اینکه بعضی از ما در شرایط تامین شده امکانات نا مهربانی با طبیعت را پیشه می کنیم و راه به بیراهه می رود و در برهم زدن طبیعت از هیچ راهی فرو گذار نمی کنیم .      

در کلام آخر اینکه طبیعت همچنان با ما مهربان است ، اما طبیعت مهربان کافی نیست و هیچ لطفی نباید یک طرفه باشد ، همانطور که ما انتظار داریم هر لطف ما به یکدیگر پاسخی شایسته به همراه داشته باشد ، عدم توجه ما به طبیعت چه معنایی خواهد داشت ، در گام اول چه پاسخی در مقابل نگارنده و نقاش طبیعت خواهیم داشت و اگر معتقدیم طبیعت اعم از جنگل ، کوه ، دریا و غار موجوداتی هستند که جان دارند و حیات آنها با رشد و حرکت همراه است  ، آیا پاسخی که ما در قبال لطف بیکران طبیعت می دهیم شایسته است؟

در طول سالیان اخیر بارها در خصوص طبیعت و نوع نگاه ما در قبال طبیعت مستندها ، فیلمهای کوتاه وبلند زیادی ساخته شده است اما به نظر می رسد همچنان به این فرهنگ سازی نیازمندیم . جالب است که هر کدام از ما در نظام طبیعت بارها دست خوش ماجراههایی هستیم که برخود واجب می دانیم در این فرهنگ سازی سهیم باشیم ، در تمام فعالیتهای اجتماعی فراگیر هستیم ، اما متاسفانه خیلی زود یادمان می رود .

در مسیر یک رودخانه زباله های تولید شده و ریخته شده توسط ما که بعضا در چرخه تجزیه قرار نمی گیرد موجب تغییر مسیر آب رودخانه ، تغییر رنگ و بوی آب و... و نهایتا خشک شدن آب رودخانه ها می شود . عدم نگاه  درست ما به طبیعت جنگل و اصطلاحا جو گیر شدن ما و استفاده نا صحیح از محیط در برپا کردن چادر و اقامت و آتش روشن کردن ، عواقب جبران نا پذیری را به دنبال خواهد داشت .نهالهای جوان ، گیاه های ناشناخته به دلیل عدم آگاهی ما زیر لگدهای و شادمانی ما دانسته یا ندانسته تارومار می شود . 

امروز در هر جا و مکانی که احساس خوب داریم و اصطلاحا حالمان خوب می شود از دل جنگل گرفته تا قله کوه به ساخت ویلا و راه و بیراه می پردازیم و این بی توجهی یک روز گریبان ما را خواهد گرفت ، همانطور که تا امروز از این قافله بی بهره نبوده ایم و این بی مبالاتی را  با هر نامی یاد کرده ایم  و در این مسیر یک نکته بدون توجه به پیرامون ما اهمیت دارد و آن رفاه و رسیدن به علایق  وتمایلات ما خواهد بود ، ساختن راه ، ویلا و مسکن در حاشیه رودخانه ، راه سازی  در دل جنگل و هر آنچه که یک جاندار را به خط بیندازد ، فقط و فقط ما را از رفاه و طبیعت دور می سازد ، به دنبال این پیامدها طغیان رودخانه ، ریزش کوه و گرما و سرمای نا متعارف به نوعی پاسخ طبیعت خواهد بود ، پاسخی که نه تنها نامهربانی طبیعت نیست ، بلکه واکنش طبیعت در مقابل سستی ناشی از وقایع بوجود آمده خواهد بود که خودمان مسببان اصلی آن هستیم .

در بسیاری از وقایع طبیعی امروز نقش ما غیر قابل انکار است آمار نشان می دهد به هر دلیلی نه تنها تعداد درختان بلکه از وسعت جنگلها کاسته می شود که کم شدن درختان در بارش باران ، افزایش دما ، اکسیژن طبیعی کافی بسیار موثر است .تصورات و توقعات ما در استفاده و نگاه به طبیعت مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت . ساختن راهها ، تغییر کاربری جنگل ، دشت و مزارع طبعات جبران ناپذیری به دنبال دارد ، تغییراتی که می تواند برای ما خوب و ایده آل باشد و رفاه نسبی و ظاهری به دنبال داشته باشد  اما بر هم زدن نظام طبیعت خشم طبیعت را به دنبال خواهد داشت .

یادمان نرود مهربانی و مهرورزی باید دو طرفه باشد ، سوال آخر اینکه پاسخ ما به مهربانی طبیعت چیست ؟ آیا اگر جا ما با طبیعت عوض می شد چه نوع باز خوردی داشته ایم و آیا از اینهمه نعمت که در اختیار خلق قرار می دادید و چنین پاسخی دریافت می کردید رفتارتان چگونه می شد . طبیعت مهربان است ، وظیفه ما مهربانی با طبیعت است . (ر-م-144)

                                         طبیعت مهربان است ، وظیفه ما مهربانی با طبیعت است .

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna