سه شنبه 29 اسفند 1402

 

سرویس اجتماعی - محمدمهدی تندگویان عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران درباره گود رها شده جنب برج میلاد با بیان اینکه فاز ۲ برج میلاد شامل مرکز تجارت جهانی، مجتمع تجاری، پارکینگ هتل پنج ستاره و فضای نمایشگاهی در نظر گرفته شده است افزود : حدودا دو هکتار برای اجرایی کردن فاز دو برج میلاد در نظر گرفته شده است که بر این اساس برای مرکز تجارت جهانی ۱۲۰ هزار متر مربع و مجتمع تجاری ۶۳ هزار متر در نظر گرفته شده است.

 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال ۹۰ طراحی از سوی مهدی چمران رد شد و قراردادی با شرکت "مهرآفرین ناجا" بدون هماهنگی با شورا و بدون برگزاری مناقصه بسته شد، ادامه داد: شهرداری تهران ساخت کل فاز دو برج میلاد شامل هتل مجتمع تجارت جهانی، مجتمع تجاری، پارکینگ، هتل پنج ستاره و نمایشگاه را به شرکتی وابسته به نیروی انتظامی داد.

 

وی در ادامه افزود : با بیان اینکه برای برج میلاد ۵۰۰۰ پارکینگ نیز پیش بینی شده بود که در این راستا از طراحان مختلف دعوت شد که نسبت به ارائه طرح‌های خود اقدام کنند، گفت: پس از بررسی‌های مختلف سرانجام طرح "زاها حدید" برای ساخت هتل برج میلاد در فاز دوم برنده شد؛ اما بنا به دلایلی شورای شهر  طرح برنده شده را تایید نکرد.

 

تندگویان با بیان اینکه در سال ۹۲ شورای شهر وقت متوجه این قرارداد می‌شود گفت: شورا با مدل واگذاری مخالفت می‌کند چرا که بر اساس تقسیم‌بندی‌های انجام شده فیمابین پلیس و شهرداری مقرر شده بود که بعد از اتمام کار ساخت، ۳۱ درصد سهام به ناجا و ۵۱ درصد سهام نیز در اختیار شهرداری بماند و مابقی درصد مانده نیز به بنیاد تعاون ناجا تعلق گیرد که در کل درصد شهرداری از فاز دو برج میلاد ۵۱ درصد و سهم نیروی انتظامی نیز ۴۹ درصد می‌شد. که شورای وقت مخالفت کرد و مانع ادامه کار شرکت پیمانکار شد.

 

وی با بیان اینکه شرکت مذکور برای ساخت هتل گودبرداری عمیقی انجام داده بود که پس از مخالفت شورای شهر با نوع و مدل قرارداد و واگذاری نیمه کاره رها شد، گفت: پس از اعتراض اعضای شورای شهر قرارداد با پیمانکار را لغو و مشارکت نیز ملغی می‌شود؛ اما هیچ کدام از طرفین مسئولیت گود رها شده کنار برج میلاد را نمی‌پذیرند.

 

نائب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه گود کنار برج میلاد رها شده و تقریبا صاحبی ندارد گفت: بارها در این خصوص به شهرداری تهران تذکر داده‌ایم اما تا کنون شهرداری مجموعه‌ای را معرفی نکرده که حداقل ساماندهی ادامه پروژه را انجام دهد.

 

تندگویان با بیان اینکه از سال ۹۲ تا کنون گود برج میلاد رها شده است و این در حالیست که عمر مفید نیلینگ چهار سال است و حالا این گود نیازمند استحکام سازی است، گفت: حالا ما با یک گود پرخطری مواجه هستیم که دقیقا در کنار برج میلاد قرار دارد و بار برج بر روی این گود سنگینی می‌کند. به طوریکه با اولین شکاف در گود، شاهد خواهیم بود که پایه‌های برج مقاومت خود را از دست داده و برج به درون گودال ۴۰ متری سقوط خواهد کرد و در خوشبینانه‌ترین حالت برج میلاد کج خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه شهرداری منطقه دو بارها به سازمان سرمایه گذاری مشارکت شهر که این پروژه مشارکتی زیر نظر آنها است درباره وضعیت برج میلاد تذکر داده است، گفت: متاسفانه در نامه‌ای که شهرداری منطقه دو در تیرماه ۹۶ برای سازمان سرمایه گذاری مشارکت شهر تهران نوشته عملیات گودبرداری را بدون رعایت اصول و قواعد فنی و ایمنی دانسته و ضمن توقف هر گونه عملیات ساختمانی اعلام کرده که ممکن است این گود علاوه بر آنکه ایمنی ساختمان‌های مجاور را در معرض خطر قرار می‌دهد، معابر مجاور را نیز درگیر کند. اما متاسفانه هیچ عکس العملی از سوی شهرداری تهران در خصوص این مهم انجام نشده است.

 

تندگویان افزود: بارها در خصوص وضعیت گود رها شده برج میلاد هشدارهای لازم داده شده است اما متاسفانه شهرداری در این خصوص بی توجه است و هر گونه خسارت جانی و مالی در پی حادثه احتمالی در این محدوده متوجه شهرداری خواهد بود.(ر-90)

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna