پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

موج برنا - عروسک( گیشای در زبان گیلکی) ها به همراه ، لالایی ها، قصه ها و شاید اندکی دیگر تنها دارایی کودکمان هستند و البته شناسه ای برای سرزمینمان ؛و گیلان سرشار ازین شناسه هاست که منتظرند تا به نسل های نو سپرده شوند.
 نمایشگاه عروسک های پیش بهاری ایران و عروسک های سنتی و آئینی گیلان با آثار سیده منصوره قیمی با عنوان 'گیشای' با ارئه بیش از ٥٠ عروسک دست ساز از انواع عروسک های پیش بهاری ایران و عروسک های سنتی و آیینی گیلان با هدف حفظ ارزش ها و سنت های بومی محلی به نمایش عمومی در آمده است.
قیمی، تأثیر فرهنگ قوم بر نحوه پیدایش عروسک‌های محلی ، آشنایی با آداب و سنن گذشتگان و آشنایی کودکان امروز با نحوه و ابزار بازی کودکان در گذشته را از دیگر اهداف برپایی این نمایشگاه عنوان می کند.
وی معتقد است،صنایع دستی کشور تاثیر شایسته ای در اقتصاد کشور دارد و بایستی علاوه بر تکرار اینکه ' ایران را با فرهنگش می شناسند ' ، ' صنایع دستی کشور دارای تاریخ کهنی است ' برای حفظ نمادهای این سرزمین وتاثیر بسزای آن در عرضه و فروش جهانی تدابیری اندیشید.
سیده منصوره قیمی کارشناس زبان انگلیسی و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر است که با توجه به علاقمندی خود به پیشینه بومی محلی ، پس از مطالعه و تحقیق اقدام به ساخت و معرفی عروسک های نمایشی ، عروسک های اقوام ، عروسک های نمادین و اسباب بازی های کودکانه نموده است.
علا‌قمندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا 24 اردیبهشت ماه به مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء (ص) رشت مراجعه نمایند.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna