چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

موج برنا - اولین و بزرگترین خاطرات زندگی هر فرد پس از راه افتادن و صحبت کردن ، از مدرسه آغاز می شود و نگاه اول هر آموزگار می تواند بزرگترین مشوق برای ادامه حیات تحصیلی باشد ، به شخصه تمامی معلمین دوره ابتدایی خود را به خاطر خواهم داشت ، چرا که جدا از بحث آموزش ، برای آرامش و محبت و دوست داشتنی که به من آموخت هرگز فراموش نخواهم کرد . هر آنچه که امروز دارم ، آبرو ، معرفت  و شناخت را پس از نوکری اهل بیت از معلمانم به یادگار دارم . حرف از نوکری اهل بیت شد ، یادآور بشوم که نوکری اهل بیت را جدا از آموزه خانوادگی از آموزگارانم به یادگار دارم .

ادامه ی گفت و گوی صمیمانه ی خبرنگار موج برنا با حاج محمد محمودیان در خصوص معلم و به بهانه هفته بزرگداشت معلم همزمان با شهادت استاد شهید مرتضی مطهری که به واقع استادی بزرگ و مثال زدنی هستند را در ذیل می خوانید :

* خیلی خلاصه بفرمایید بهترین و بدترین خاطره زندگی شما در کجا اتفاق افتاده است ؟

خیلی از حوادث زندگی مثل تولد و از دست دادن عزیزان خاطره ساز خواهد شد ، اما براستی اولین روز مدرسه در نوع خود می تواند بهترین و بدترین خاطره زندگی را تشکیل دهد . دل کندن از خانه و خانواده سخت ترین روز را شکل خواهد داد ، در مقابل نگاه و توجه آموزگار و آموختن مهربانی و دوست داشتن بهترین روز را ایجاد خواهد کرد و این خالق خوب و بد را در یک روز هرگز از یاد نخواهیم برد .

*علت نامگذاری روز معلم را بفرمایید :

استاد شهيد آيت الله مطهري در 13 بهمن 1298 هجري شمسي در فريمان واقع در 75 کيلومتري شهر مقدس مشهد در يک خانواده اصيل روحاني چشم به جهان گشود. پس از طي دوران طفوليت به مکتبخانه رفته و به فراگيري دروس ابتدايي مي پردازد ، نبوغ و استعداد ایشان موجب شد تا  در سن دوازده سالگي به حوزه علميه مشهد عزيمت نموده و به تحصيل مقدمات علوم اسلامي اشتغال مي ورزد. در سال 1316 علیرغم مبارزه شديد رضاخان با روحانيت و عليرغم مخالفت دوستان و نزديکان، براي تکميل تحصيلات خود عازم حوزه علميه قم مي شود در حالي که به تازگي موسس گرانقدر آن آيت الله العظمي حاج شيخ عبدالکريم حائري يزدي ديده از جهان فروبسته و رياست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن آيات عظام سيد محمد حجت، سيد صدرالدين صدر و سيد محمد تقي خوانساري به عهد گرفته اند.

ایشان دردروس علمي خود و در  دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آيت الله العظمي بروجردي (در فقه و اصول) و حضرت امام خميني ( به مدت 12 سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سيد محمد حسين طباطبائي (در فلسفه : الهيات شفاي بوعلي و دروس ديگر) بهره مي گيرد. قبل از هجرت آيت الله العظمي بروجردي به قم نيز استاد شهيد گاهي به بروجرد مي رفته و از محضر ايشان استفاده مي کرده است.

در کنا رتحصیل دروس علمی به مطالعه در دروس اخلاقي و عرفاني پرداختند واستاد شهيد مدتي نيز از محضر مرحوم آيت الله حاج ميرزا علي آقا شيرازي در اخلاق و عرفان بهره هاي معنوي فراوان برده است و همچنین از دروس اخلاقي و عرفاني امام خميني نیز بهره برده اند.

ازاساتيد ديگر استاد مطهري مي توان از مرحوم آيت الله سيد محمد حجت ( در اصول) و مرحوم آيت الله سيد محمد محقق داماد (در فقه) نام برد. اما در بخش فعالیتهای دینی (مذهبی وسیاسی استاد) ، خود در مدت اقامت در قم علاوه بر تحصيل علم، در امور اجتماعي و سياسي نيز مشارکت داشته و از جمله با فدائيان اسلام در ارتباط بوده است.

ایشان در سال 1331 در حالي که از مدرسين معروف و از اميدهاي آينده حوزه به شمار مي رود به تهران مهاجرت مي کند . در تهران به تدريس در مدرسه مروي و تأليف و سخنرانيهاي تحقيقي مي پردازد. در سال 1334 اولين جلسه تفسير انجمن اسلامي دانشجويان توسط استاد مطهري تشکيل مي گردد . در همان سال تدريس خود در دانشکده الهيات و معارف اسلامي دانشگاه تهران را آغاز مي کند. در سالهاي 1337 و 1338 که انجمن اسلامي پزشکان تشکيل مي شود . استاد مطهري از سخنرانان اصلي اين انجمن است و در طول سالهاي 1340 تا 1350 سخنران منحصر به فرد اين انجمن مي باشد که بحثهاي مهمي از ايشان به يادگار مانده است. تمام مواردی که گفته شد نشان از همت و تلاش استاد مطهری در کسب علم ومعرفت می باشد که با عنایت به این تلاش و  پس از خبر ترور ایشان توسط معمار کبیر انقلاب ،روز شهادت استاد مطهری بعنوان روز و هفته معلم نامگذاری شد .

*در خصوص نقش معلمان و آموزگاران در اقتصاد و سیاست بفرمائید :

معلمان و آموزگاران بازوان اقتصاد و سیاست هستند ، بله باید بپذیریم که قبل از اینک به جایگاه و موقعیتی برسیم باید مراحل تحصیل را پشت سر بگذاریم . علم و علوم ، دین و دیانت ، سیاست و فنون و خلاصه گام به گام مراحل رشد و تعالی را زیر نظر آموزگاران خود می گذرانیم و پس از طی طریق در مدارج و مراحل مختلف راه خود را انتخاب می کنیم و در عرصه های مختلف حضور خواهیم یافت . به نظر من باید بپذیریم که صیقل روح و جسم ما در طی دوران تحصیل به طرز عجیبی اتفاق خواهد افتاد و براستی هر کدام از ما تمام اخلاقیات ، تفکرات و علم و دانش معلمان و آموزگاران خود را به جامعه خواهیم برد و هر آنچه خواهیم آموخت را برای مدیریت خرد و کلان بکار خواهیم بست .

*در بین دوستان و نزدیکان حضرتعالی مشاغل مختلفی وجود دارد ، اما معلمان و اساتید دانشگاه جایگاه ویژه ای دارند ، دلیل این توجه چیست ؟

همیشه گفته ام و باز می گویم ، نوع شغل آنچنان مهم نیست ، کسب روزی و نان حلال پس از رضای خدا و خلق خدا  از هر چیزی مهم تراست ، اما در خصوص معلمین کمی استثناء وجود دارد ، معلمین جدا از آموزه هایی که برای ما خواهند داشت ، رسالتی به مانند انبیا دارند ، نوعی هدایت از عالم جهد و بیسوادی تا علم و معرفت و خود شناسی و خدا شناسی که می توانند تحولی را در زندگی و سیره زندگی ما ایجاد کنند .

کمتر شغلی را می بینید که ارتباطی مثل معلم و شاگرد و استاد وجود داشته باشد ، ممکن است در علم پزشکی گوشه ای از این دریای بیکران را حس کنیم ، اما باید واقع بین بود که بعد از یک پروسه درمانی ، ارتباط بین پزشک و بیمار کم می شود ، اما یک معلم در صورت مشاهده هر تغییر و تحولی ، عشق ، مشقش می شود تا به سامان نرسیدن موضوع میدان را خالی نمی کند و در صورت نیاز این داستان را بیرو ن از خط و ربط و حیطه کاری خود پیگری می کند ، این موضوع بزرگترین و بارزترین نشان از معرفت ، عشق و درک متقابل است و این بخش دیگری از الطاف خداوند است که در وجود پر مهر آموزگاران قرار داده است .     

*در پایان اگر صحبتی در خصوص معلم و روز معلم دارید بفرمائید:

جایگاه و منزلت هر شغلی ستودنی است و باید به واسطه نیاز جامعه امروز به تمامی شغلها احترام گذاشت ، اما معلم ، آموزگار و استاد جایگاهی ورای تمام مشاغل دارد ، برای رسیدن به هر شغلی می بایست زیر دست معلمین پرورش یابیم ، بیاموزیم و بخش عمده ای از طول شبانه روز و جوانی ما با آن بزرگواران می گذرد و از صنعتگر تا پزشک و تاجر و خلاصه سیاست مدار، مشق ابتدا و انتها باید با دستان پر توان این بزرگواران که رسالت انبیایی دارند شکل بگیرد و همه ما شکرگزار خالقشان و ممنون و سپاسگزاران همه معلمین و اساتید مدرسه و دانشگاه هستیم و خواهیم بود . پایندگی و بالندگی علم و صنعت ، دین و سیاست مشق همین جامعه فرهیخته است که برای تمام این عزیزان بهترینها را آرزومندم .

اینجانب برخود لازم می دانم در آستانه بزرگداشت مقام معلم  و در سال "اقتصادمقاومتی؛ تولید و اشتغال " فرصت را مغتنم شمرده هفته بزرگداشت مقام والای معلم و استاد را بر تمامی تلاشگران عرصه تعلیم و تربیت تبریک عرض می نمایم. امیدوارم به لطف خداوند متعال و با تلاش و همت همه معلمان صبور این سرزمین شاهد شکوفایی هرچه بیشتر نوجوانان و جوانان عزیز این خطه از میهن اسلامی باشیم. انشاا...

جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را    درس معلم ار بود زمزمهی محبتی

 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna